tisdag 6 november 2012

Virkad Grytlapp I Pippi Mönster


Skrev ju igår att jag börjat virka på en ny grej och här är det färdiga resultatet. Överallt är det ju Pippimönster nu så jag tänkte att jag åtminstone skulle få till en Pippig grytlapp. Jag har utgått från mönstret till min taggiga grytlapp, klicka HÄR om ni vill komma dit. Jag har virkat med Borgs tjocka bomullsgarn, ljusvekegarn och använd virknål 3,5.

Börja med att lägga upp ett jämnt antal lm i vitt garn, jag virkade 38 lm. Vänd arbetet och virka 1 fm, 1 lm, 1fm, varvet ut (varannan maska är alltså tom). På nästa varv virkas 1 fm i föregående varvs lm-båge och virka i lm över de fasta maskorna. Fortsätt att virka med vitt garn så det blit 4 varv vitt totalt sedan 2 blå varv, 4vita varv, 2 röda varv osv till grytlappen är klar. 

Jag gjorde ingen kant runt om för jag ville att ränderna skulle synas även där, så jag fäste trådarna :) På den här grytlappen ville jag ha en hängare och virkade den på slutet genom att virka 20 lm som jag fäste och sedan virkade jag sm tillbaka i lm så hängaren blev lite tjockare.


10 kommentarer:

  1. Så fin!
    Ännu nåt man bara vill göra!
    Kul att du tittade in hos mig och tack för din kommentar.
    Resterna jag stickar av just nu är mest Morjärvs Lovikka, men även lite andra. Jag blandar hej vilt!
    /Ann-Britt

    SvaraRadera
  2. Men vad sjutton, blev det en grytlapp!!! Jag som trodde du virkade en mössa...

    SvaraRadera
  3. När jag ser detta önskar jag att jag kunde det där.. Fint!

    SvaraRadera
  4. Då gissade jag inte så tokigt ändå.
    Jag gissade på en grytlapp eller en löpare.
    Den blev väldigt fin / A

    SvaraRadera
  5. Snyggt jobbat med pippiränderna, en grytlapp var oväntat men jättefint. Kram

    SvaraRadera
  6. Ha, det hade jag inte tippat på! Snygg blev den iaf :-)
    Anna

    SvaraRadera
  7. Hejsan på er alla, många gissningar men bara anonyma A hade gissat rätt :) Nu måste jag fixa dagens bokstavsbild, Karin

    SvaraRadera
  8. OLLOTnjenare ollon tkjenare hugo

    SvaraRadera