måndag 6 augusti 2012

Virkad Rund Grytlapp, Ett Bra Mönster

Här är sommarens nya runda grytlappar. Mönstret är jättebra och är lätt att anpassa till hur stora grytlappar man vill virka, den högra är 23 cm (virkad efter hela mönstret) och den andra virkade jag lite mindre, 20 cm. Har använt ljusvekegarn, ett tjockt bomullsgarn och virknål 3,5, men dubbelt garn funkar ju också bra. (Jag bara virkar runt runt men vill man kan man ju virka en 1 lm i början av varven om man vill det.) En markör är bra så man har koll på var varven börjar, jag tar en garnbit i en avvikande färg och lägger vid första maskan bara, funkar hur bra som helst.

Börja med att virka 4 lm och ta ihop till en ring, virka 8 fm i ringen.
Varv 2: 2 fm i varje maska, varvet ut.
Varv 3: 2 fm i varannan maska och 1 fm i de andra, varvet ut.
Varv 4: 2 fm i var tredje maska och 1 fm i de andra, varvet ut.
Varv 5: fm varvet runt.
Varv 6: 2 fm i var tredje maska och 1 fm i de andra, varvet ut.
Varv 7: fm varvet runt.
Varv 8: 2 fm i var tredje maska och 1 fm i de andra, varvet ut.
Varv 9: fm varvet runt.
Varv 10: 2 fm i var sjätte maska och 1 fm i de andra, varvet ut.
Varv 11: fm varvet ut.
Varv 12- 19: Fortsätt av virka som varv 10 och 11.
Varv 20: 2 fm i var nionde maska och 1 fm i de andra, varvet ut.
Varv 21: fm varvet ut.
Varv 22: 2 fm i var nionde maska och 1 fm i de andra, varvet ut.

Hänge:
Virka 20 lm och virka sedan 30 fm om luftmaskorn, fast garnet.

8 kommentarer:

  1. Sitter och klurar med din runda grytlapp. Det blir jättefint, men egentligen vill jag virka dubbelvirkning, såsom jag gör med fyrkantiga grytlappar. Det isolerar bättre. Har du provat det på rundvirkning??
    Catherine

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan! Nej det har jag inte men det borde ju funka lika bra, eller? Någon av oss får pröva :) Ha det bra Karin

      Radera
  2. Har fortfarande inte löst det där med rund dubbelvirkning, och hamnade på denna sida igen när jag googlade...hihi. Catherine

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du hörde av dig jag ska göra ett försök så fort jag hinner :) Det måste väl funka på något sätt, eller? Ha det bra så hörs vi framöver Karin

      Radera
  3. Vad betyder 4lm och 8fm? när det står 8fm ska jag stoppa in den i radion åtta gånger då eller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. 8 fm betyder 8 fasta maskor

      Radera
  4. Har inte någon av er löst dubbelvirkningen runt? ☺ Har testat att göra som vid fyrkantiga grytlappar, men tycker att det blir klumpigt att virka tillbaka vid rundvirkning. Hoppas på att det finns något smidigare sätt ☺

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar inte var någon som har kommit på nått smidigt sätt ännu :-)
      Karin

      Radera