måndag 3 december 2012

Lucka 3, Virkad Gran Av Mormorsruta


I dagens lucka kommer ett mönster på en virkad gran som är gjord utifrån en trekantig mormorsruta, mycket söt tycker jag :) Perfekta små granar att dekorera.
Mönstret hittade jag i tidningen Sömnads magasinets julnummer. Men för er som inte har tidningen så kommer det här. Jag virkade med bomullsgarn som passar till virknål nr 3.

Börja med att virka 5 lm och slut dom till en ring med en sm.
Varv 1: virka 3 lm, 3 st, 3 lm, 4 st, 3 lm, 4 st, 3 lm, avsluta med en sm i den tredje lm i början av varvet.

Varv 2: virka 4 sm så att varvet börjas i en lm-båge. Virka 3 lm, 3 st, 3 lm och 4 st om lm-bågen. *Virka 1 lm, virka om nästa lm-båge 4 st, 3 lm och 4 st* upprepa detta 2 gånger. Avsluta varvet med 1sm i den tredje lm i början av varvet.

Varv 3: Virka 4 sm så att varvet börjar i en lm-båge. Virka 3 lm, 3st, 4 lm och 4 st om första lm-bågen. *Virka 1 fm i mellanrummet efter de 2 nästa st på förra varvet. Virka 4 st om nästa lm-båge. Virka 1 fm i mellanrummet efter de 2 nästa st på förra varvet. Virka 4 st,  4 lm och 4 st om nästa lm-båge* upprepa detta 2 gånger till. Virka sedan 1 fm i mellanrummet efter de nästa 2 st på förra varvet. Virka 4 st om nästa lm-båge. Virka 1 fm i mellanrummet efter de 2 nästa st på förra varvet. Slut varvet med 1 sm i den 3:e lm i början av varvet.

Foten: Vänd arbetet och virka 2 sm så att varvet börjar i den första av de 4 st på förra varvet. Virka 3 lm och 1 st i de nästa 3 maskorna. Fäst garnet.


I tidningen hade de gjort en jättefin julgirlang av tio granar

6 kommentarer:

  1. Det var fina granar!
    Kram
    Annlin;s

    SvaraRadera
  2. De där granarna älskar jag! Önskar jag hade tid att göra en hög...
    Kram Melodys matte

    SvaraRadera
  3. Superbra ide och snygga i granen. Tack för tipset och beskrivningen.

    SvaraRadera
  4. Vilka fina! Hade platsat fint i min juliga virkinspirationsbild, synd att jag inte hittade hit innan jag lade upp den! Men lägger nog upp någon till innan jul, har gärna med din bild då om jag får? Och länkar till ditt mönster..

    SvaraRadera
  5. Så fina granar!! :)
    Jag gillar din blogg m alla mysiga bilder o fina virkmönster m.m.
    Tänkte virka några små julgranar nu. Det lackar ju mot jul!
    Men jag undrar: visst ska det vara fler st på första varvet?? :-)
    (jag virkade först efter mönstret, innan jag upptäckte att det blev lite tokigt)

    Ha det så bra, jag kikar snart in hos dig igen! Kram / Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Vad kul att du gillar min blogg (alltid kul att höra) och det gör mig jätteglad, tackar för det!
      Har lagt 4 stolpar nu :)
      Karin

      Radera