lördag 17 november 2012

Q Som I ...


Q som i KUlor

De här virkade kulorna virkade jag förra året och hängde upp i ett fönster. Tänkte att de kunde passa till bokstavsutmaningen hos Bara Sara på bokstaven Q för lite klurig får man ju lov att vara med den bokstaven. 

Julkulorna är jättelätta att virka även för den ovana virkaren, bara man kan öka och minska så är det inga problem. Kulorna är roliga att virka och att sedan dekorera med paljetter och pärlor. Lätt att anpassa mönstret så att kulorna blir lite olika stora. Här kommer mitt mönster igen.

Började med en magisk ring med 6 fm i
Varv 2: 2 fm i varje så det blev 12 m 
Varv 3: 1 fm, 2 i 1 varvet ut
Varv 4: 2 fm, 2 i 1 varvet ut
Varv 5: 3 fm, 2 i 1 varvet ut
Varv 6: fm runt hela varvet
Varv 7: nu vänder bollen tillbaka, 3 fm, virka 2 tillsammans
Varv 8: 2 fm, virka 2 tillsammans
Varv 9: 1 fm,  virka 2 maskor tillsammans
Stoppa bollen och sedan 2 maskor tillsammans tills kulan är klar. Jag sparade en lång garnända till att hänga upp kulan med.

2 kommentarer:

  1. Du är bra påhittig du! Hoppas inga barn läser bokstavsinläggen idag, för då
    kan det bli förvirring!
    Ha en bra dag!
    Kusinen

    SvaraRadera
  2. Vilket kanonbra pysseltips! Nu måste jag nästan lära mig att virka. Kram och trevlig helg! :)

    SvaraRadera