fredag 15 november 2013

Mörkt Motiv

Det här var en riktigt höstbok :) med regn och ruskväder. Louise Penny är en ny författare för mig och det här är den första boken i en liten serie om kommissarie Gamache. Boken utspelar sig i den lilla byn Three Pines utanför Montreal i Kanada. Boken är skriven som ett mordmysterium men är kanske inte dirket superspännande snarare ett trevlig mord i en charmig miljö.
Det är den omtyckta gamla damen Jane Neal som hittas död i skogen, skjuten med en pil genom hjärtat och det visar sig att halva byn är aktiva i bågskytteklubben. Gamache kommer till platsen och ska reda ut hur det hela gått till, inte så lätt när hela byn besår i en massa original. Ett kanske inte så givet slut som jag först trodde utan lösningen kom inte förrän på slutet.
Boken är bra men inte superspännande och om hela boken hade varit lika bra som slutet var hade det varit en riktigt spännande bok tror jag. Men jag kommer hur som helst att läsa andra boken i serien som heter Nådastöt och då är det vinter i byn.

Boken får en mycket stark 2:a av 5 möjliga av mig

2 kommentarer:

  1. Jag som läste så mycket förut har helt kommit av mig.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läser mest på sommaren men tycker att det kan är lite skönt att ligga och läsa en stund ibland. Ha det fint Karin

      Radera