torsdag 14 november 2013

En Liten Middagsbjudning


Ibland när man ska ha gäster på vardagarna när man har jobbat precis innan och tiden går så fort när man väl är hemma, så var det här tisdags. Mina bästa C och E fick ta det som det är och det är perfekt gäster det, när man liksom kan hjälpas åt lite grann. Började med laxen direkt efter att ha dammsugit (lite grann) i superduperfart :) Vet ni hur fort det är?

Under tiden jag dukade och fixade sallad så skulle bästa sötaste E göra "smeten" som skulle vara på äppelpajen. Gillar en äppelpaj som heter Bittes och som fanns i ICA-Buffe för länge sedan, den blir så där underbart knäckig och god smetig uppepå. När äppelpajen var klar tyckte jag nog att den såg lite konstig ut men sa inget om det, kanske var pajformen för stor för att smeten skulle ha runnit omkring men jag tyckte nog det så lite torrare ut än vanligt. När vi började äta kunde jag inte hålla mig längre och vi tyckte kanske att den var i torraste laget och inte seg alls. Frågade lite försiktigt om hon hade haft i sirap och mjölk. Jo då det fanns i men efter att ha skrattat en stund så kom det fram att sockret hade glömts bort. Så nu blev äppelpajen betydligt nyttigare än väntat och egentligen ganska ok i alla fall. Men det är helt klart betydligt bättre med socker i. 
Har ni inte gjort den här äppelpajen måste ni pröva, men glöm inte sockret :) RECEPTET finns HÄR.

Egentligen började nog missarna redan innan när jag skulle fixa laxen. Skulle laga överbakad lax i ugnen med fetaost och soltorkade tomater. Då börjar det med att jag upptäcker att jag glömt att köpa färsk spenat, så jag finhackar en rödlök istället och blandar i röran och det blev också jättegott. En bra idé om om man inte gillar spenat. Receptet finns HÄR.

4 kommentarer:

  1. Så gott det låter. Jag gillar ju då spenat så det hade jag valt. Äppel paj mums. Blir så sugen, ha en fin kväll. Kram Pernilla

    SvaraRadera
  2. Ha ha jag tror hon "glömde" sockret med flit! Det receptet har jag också gjort flera gånger, en favorit! Men som alltid när jag gör äppelpaj lägger jag till en stor näve hackade mandlar. Stor kram från Hanni Panni

    SvaraRadera
  3. Nu var det inte meningen att jag skulle ta bort allt socker, jag glömde faktiskt bort sockret. Men nog hade jag tänkt att minska på mängden en del, det erkänner jag!
    Tack för en fantastiskt god middag och äppelpajen blev också riktigt bra även om värdinnan tyckte den påminde om havregrynsgröt!
    Kram E

    SvaraRadera
  4. Hej! God kväll!

    Ursäkta att störa så här, men det är som så att jag kontaktar dig nu för att jag startat en ny sk. bloggportal. Ett bloggmagasin – dit vi alla kan komma att dela med oss av våra inlägg – på samma sätt som vi gjorde förut via bloggvy och bloggnytt.
    Tävlingar och utmaningar kommer självklart att komma, men först måste vi ju bli några stycken.

    Det kommer säkert som alltid i början vid något nytt att vara lite ”småbarns-sjukdomar” men de ska jag försöka fixa till så fort det bara går.
    Vill du vara med i denna nya portal så vore det verkligen jättekul!

    Maila gärna mig med din bloggadress och under vilken/vilka flikar som du vill att din blogg ska finnas
    (du kan se de olika alternativen på www.bloggmagasinet.org och där klickar du på de olika flikarna så kan du se flera underalternativ).
    Sedan tar du en av de bilder som finns i sidebaren och lägger på din blogg, med en länk till bloggmagasinet 
    Hör av dig sedan när du gjort detta – så lägger jag till din blogg med den webbadressen som du anger 

    SvaraRadera