söndag 24 november 2013

Kalasgoda Nötpinnar Med Choklad


De här Nötpinnarna tillhör helt klart kategorin favoritkaka hos oss och de brukar inte bli liggande i någon burk så väldigt länge. När vi ska lyxa till det eller när det är lite extra "kalasigt" så blir det smält choklad på också. Jag gillar verkligen att baka i alla dess former, lite konstigt egentligen för jag äter inte så mycket av det jag bakar själv (äter inte ägg), men jag bakar till alla andra som är sugna. Det är nästan bara på helgerna jag har tid att baka av den enkla anledningen att det är då jag har tid. Så därför få de vara mitt bidrag till superfina bloggen Söta sakers månads utmaning där temat är just helg den här gången.

Här kommer receptet:
175 g rumsvarmt margarin
1 dl socker
2 dl hasselnötter
3 dl vetemjöl
2 msk grädde

Gör så här:
Börja med att mala nötterna. Rör socker och margarinet ordentligt tillsätt sedan nötterna och mjölet, blanda ordentligt och häll till sist i grädden. Dela degen i sex bitar och rulla ut i  längder, sedan tar jag en gaffel och drar ett mönster över. Brukar lägga längderna bredvid varandra så skär jag alla på en gång, smidigt tycker jag och så blir kakorna ganska lika långa. Lyft över till plåtar och grädda i 175 grader i ca 10-11 minuter.

När kakorna har svalnat så gör jag ett vattenbad där jag smälter blockchoklad och sedan tar jag en gaffel och stryker på choklad längs med spåren på kakorna. Låt chokladen stelna till innan servering.

De funkar fint utan choklad också :)

5 kommentarer:

  1. Tack för receptet ser supergott ut. Ha en fin dag ! Kram Pernilla

    SvaraRadera
  2. Så mycket fina fikabilder du delar med dig av!
    Ser att det är ganska många som gillade ordet vinterpynt ;) :)
    Kram och ha en fin ny vecka!
    /Maria

    SvaraRadera
  3. De ser verkligen goda ut, tack för receptet!

    Kul att du vill vara med och tävla :)

    Ha en fin måndag <3 Jennie

    SvaraRadera
  4. Oh, låter fantastiskt gott! Tack för receptet :)

    SvaraRadera
  5. Vilka härliga chokladrutor. De måste jag testa. Tack för dina fina ord om vår utmaning. Vi är så glada att så många vill vara med gång efter gång.
    Krameli kram

    SvaraRadera