söndag 1 december 2013

Lucka 1, Virkad Rutig Grytlapp

Då var det dags att presentera första luckan i min julkalender i år, såklart det måste få bli någonting virkat. Grytlappar vill jag ha röda och fina till jul och den här blir riktigt julig tycker jag.

Har använt tjockt bomullsgarn Ljusvekegarn från Borgs och använd virknål 3,5.
Gör så här: Lägg upp 38 maskor med dubbelt vitt garn och en extra att vända arbetet på. Vänd och virka fm, virka runt det röda garnet så att det är lätt att byta färg efter 14 fm. Virka sedan så många varv så att de första två rutorna blir kvadratiska och skifta sedan färg och fortsätt att virka fm tills grytlappen är klar. Avslutade med en hängare i fm och sedan min lilla fläta som avslutning.
Hoppas att vi ses imorgon igen i lucka 2

11 kommentarer:

  1. Så kul med din julkalender! Visst kommer jag att titta in varje dag!
    Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
  2. Spännande, kommer också att kolla varje dag.
    Kram Agge

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig lucka :) Klart jag kommer att följa dig även under december!
    Tack för dina fina ord inne hos mig! En olycka här hemma för två år sedan med en åkgräsklippare gjorde att Linus fick amputera sin vänsterfot. I arkivet under sept/okt 2011 hittar du den tidens bergochdalbana.
    Kramen

    SvaraRadera
  4. Spännande med kalender :) Klart vi ska ha julgrytlappar. Ha en trevlig kväll. Kram Anna

    SvaraRadera
  5. Åh va kul med kalender hos dej:) Jättefin grytlapp..kramelikram Gunilla

    SvaraRadera
  6. Kommer följa med spänning lucköppningen !
    Och vilka fina grytlappar då ..
    Grattis till Hanna som hade turen att vinna !
    Ha det bäst

    SvaraRadera
  7. Så juligt fina grytlappar. Grattis till vinnaren i tävlingen. Ha en fin kväll Kram Pernlla

    SvaraRadera
  8. wow vilken fin lapp och klart vi ses lucka två

    SvaraRadera
  9. Åhhh, vilken fin grytlapp! Blir alldeles nostalgisk! Precis såna brukade min farmor virka.
    Glömde att gå in och vara med i din tävling, synd. Ska inte missa om du har tävling någon mer gång.

    Fin vecka till dig
    Kram Anncathrine

    SvaraRadera
  10. Så där ska riktiga julgrytlappar se ut. Rolig idé med julkalender. Man blir ju nyfiken.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  11. Så fin! Och juliga, det är fint det!

    Ha en bra vecka//Hannis

    SvaraRadera