fredag 6 december 2013

Lucka 6, Virkad Tomteluva

I dagens lucka eller jag ska kanske skriva i kvällens, för här ar det varit lite "meck" med datorn då min sladd plötsligt inte vill vara med i detta livet längre (inte kul). Hur som helst så finns det i dagens lilla lucka en virkad tomteluva att hänga i granen kanske. Min tanke var ju förstås att ta en fin ute men med tanke på Sven så hade jag nog fått jaga en bortblåst luva över halva Visby, för det är inte riktigt läge att hänga små virkade grejer i några utegranar idag :) För hu vilket väder och vind det är här idag.

Jag virkade i bomullsgarn och virknål nr 3, luvan är 9 cm hög.
Så här virkas den lilla tomteluvan:
- Virka med vitt garn 25 lm och slut till en ring med en sm.
Varv 1: virka sm
Byt till rött garn
Varv 2: virka sm runt hela varvet i den bakre maskbågen.
Varv 3:Virka fm med nedtag i båda maskbågarna.
Varv 4 +5: fm
Varv 6 och "en stund till" : 5 fm , 2 maskor tillsammans, och fortsätt sedan att virka så "en stund till" till det finns 16 m kvar.
Varv 7+8+9: fm runt
Slutet av luvan: Virka sedan 2 fm, 2 m tillsammans, till det inte finns några maskor kvar i toppen på luvan, avsluta med 1 sm. Klipp av en längre tråd. Fäst sedan den tråden inne i luvan och använd den till en hängare.

Luvan passar perfekt på tomten som finns i lucka 13.

3 kommentarer:

  1. Superfin Tomteluva ,,kan man kanske virka en sån till mössen då ja ..
    Tack för mönster de knycker jag ...
    Sven Storm har härjat här med ...
    Ha det bäst ..

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja den passar säkert till dina supersöta små virkade möss. Min lilla luvan kan hänga som ett pynt i granen eller sitta på en annan liten figur som kommer i en julkalender lucka lite längre fram :) Ha en bra kväll Karin

      Radera
  2. Fin tomteluva! Jag märkte inte av Sven så mycket men vi fick lite snö. Och i dag lyser solen från en molnfri himmel! Ha en fin lördag! kram Nina

    SvaraRadera