söndag 22 december 2013

Fotoutmaning, Fyra .....

FYRA boktips i juletiden

Så här tänkte jag med fotoutmaningen den här gången, där utmaningen är just FYRA. Inte direkt något superfot utan någonting att dela med mig av och kanske kan det ge någon av er en riktigt bra stund under jullediga dagar. Själv gillar jag att ha en bra bok att läsa under julen med julstämning och vinter.

  • Julfritt av John Grisham, inte den nyaste boken precis men lika härlig för det, handlar om ett typiskt amerikanskt par som bestämmer sig att inte fira jul. Men det är inte så lätt som de har tänkt och allt blir till ett roligt kaos. Helt klart en bra bok.
  • En röd liten fågel i juletid av Fannie Flagg, kommer ihåg att jag köpte den för att jag ville ha en julbok ett år och hittade ingen annan. Handlar om Oswald som är en medelålders sjukpension som bor på ett ungkarlshotell, när han får veta att han bara har några månaderna kvar att leva, bestämmer han sig för att åka till en liten sömnig stad och bo på pensionat istället. Livet får en annan vändning och hans liv blommar upp och blir inte alls som han trodde i den lilla staden som kryllar av änkor och ogifta kvinnor. En riktigt trevlig bok.
  • En deckare måste jag ju ha med också och det fick bli Ninni Schulmans första bok, Flickan med snö i håret. En riktigt bra och lagom spännande bok som handlar om Magdalena som flyttat tillbaka till sin hembygd från Stockholm och ska jobba på tidningen. Flickan den handlar om är den försvunna Hedda som levt ett dubbelliv.
  • Och så levde de i lyckliga är skriven av Lucy Dillon och det ska bli min egen julbok den här julen. Om den är lika mysig som de andra böckerna (bla. Ensamma hjärtan och hemlösa hundar) hon har skriven blir man inte besviken. Tycker verkligen om det här lite lugna brittiska, juliga och en liten kärlekshistoria. Så den rekommenderar jag helt oläst :)

Oj, det blir visst ett riktigt långt inlägg. Jag vill med den här sista fotoutmaningen för i år passa på att tacka bloggerskorna Maria och Kristina som fixar den här roliga fotoutmaningen Vänner emellan, varannan söndag året runt. En stor julbukett till er båda. Klicka in och titta på flera tolkningar idag hos Edith & Jag och Mamma med ambitioner.

6 kommentarer:

  1. Härligt med fyra tips. Så levde de lyckliga har jag köpt och ska läsa i jul. Gillar också de andra böckerna i den serien.. Ha en fin advent! Kram Pernilla

    SvaraRadera
  2. Toppenbra val, två har jag läst. Julfritt och en röd liten fågel.
    Dom två andra ska jag läsa, tack för tipset.
    God Jul och kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  3. Om de som lever lyckliga har jag läst. Den är bra! Tack för tips :)
    Ha en fin dag!
    Kram Malin

    SvaraRadera
  4. Tack för bra boktips. Önskar dig en riktigt God Jul. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  5. Fyra tips! Vilken bra tolkning av temat :)
    Kram Maria

    SvaraRadera
  6. Två av böckerna har jag också läst, men det ser inte ut som jag kommer hinna läsa några böcker den här julen, så jag får nog ta med mig boktipsen in i nästa år!
    kram M.E

    SvaraRadera