måndag 9 december 2013

Lucka 9, Makramé Armband Med Pärlor


Ett nytt armband finns i dagens lucka. Knutet i makramé och med vita små pärlor på. Makramé är riktigt kul att knyta tycker jag och med några pärlor i blir det riktigt fina armband.

Använd något tunt garn så att pärlorna går lätt att trä på. Börja med att klipp till 2 långa trådar på ca 1,2 m (de man ska knyta med) och en kort tråd på 40 cm (att knyta på). Knyt ihop trådarna en bit ner så det funkar att knyta ihop ändarna med.

Den korta tråden (kalv) ska hållas sträckt när man knyter. Finns ju flera sätt att lösa detta. Men det lättaste sätter tycker jag är att sätta fast en säkerhetsnål i första knuten och sedan sätta fast den i byxbenet.
Eller tejpa fast den på bordet.
Den andra änden snurrar jag bara enkelt runt en större nål på benet.

Trä sedan på pärlorna på den korta tråden ca 42 stycken och börja knyt makraméknutar. Man gör enkelslag, 2 stycken åt olika håll och drar efter hand upp knuten och drar åt. Jämnt och bra blir ju snyggast förstås. I armbandet gjorde jag 2 knutar (som bilden till höger visar) sedan förde jag upp en pärla, 2 knuta, 1 pärla till armbandet har en lagom längd. Knyt ihop och dra på armen.


Tillsammans med makramé armbandet har jag armbandet jag gjorde i förra årets julkalender med smälta pärlplattepärlor, så här gör man det. Sedan har jag mitt Childhood armband också på mig.

6 kommentarer:

  1. Vad roligt det är att titta i din julkalender. Du har så trevliga idéer i den. Jag brukar alltid virka något enkelt till julaftonsdukningen åt var och en. Får se vad det blir i år.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  2. Tack det var gulligt skrivet, Kram Karin

    SvaraRadera
  3. Åh så fint! Pysslig du är :)

    kram kram Malin

    SvaraRadera
  4. Makramé har jag länge velat lära mig! Det här får jag testa nästa gång jag har lilla Amanda på besök! Men helt lätt ser det inte ut att vara!
    Önskar dig en fin tisdag!
    kram M.E

    SvaraRadera
  5. Makramé är ju bara så roligt att göra.. jag ha också gjort flere armband..ha de bra!

    SvaraRadera
  6. Så fint armband med pärlorna på. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera