onsdag 17 juli 2013

Fröknäcke Med Kardemumma - Nästan Som En Småkaka



Fröknäcke har jag bakat många gånger men nu har jag prövat en ny variant. De är så goda så de nästan smakar som en krispig småkaka. Om jag får säga själv så är de fantastiskt goda med smaken  av kardemumma ihop med hasselnötterna.
Söta saker
De här fröknäckena med kardemummasmak och nötter är mitt bidrag till Månadens sötsak, där temat den här gången är semester. Jordgubbstårta kan ju också passa bra men jag kör den lite nyttigare varianten som passar bra med en liten god ostbit och kanske ett gott vin :)

Utgick från mitt vanliga recept men gjorde så här istället:
1 dl vita sesamfrön
0,5 dl grovhackade solroskärnor
1 dl grovhackade hasselnötter
1 dl krossade linfrön
2 dl Dinkelmjöl Fullkorn
1 msk krossat flingsalt
1 kryddmått malen kardemumma
0,5 dl olivolja
2 dl kokande vatten

Blanda alla torra ingredienser och häll sedan på olja och vattnet, blanda till en smidig smet. Häll ut smeten på en plåt och fördela den i ett jämt laget, skär sedan i rutor eller önskade storlekar. Eller låt kakan vara och bryt sedan i bitar när det är klart.

Grädda i 150 grader i 40-45 minuter.

8 kommentarer:

  1. Det låter smarrigt. Bakade det vanliga för inte så länge sedan men det får nog bli en sats till. Tack för receptet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håll till godo och lycka till med baket, Karin

      Radera
  2. Låter som ett recept för mig. Det får jag prova . Kram Pernilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det jag lovar att det är mumsigt, Karin

      Radera
  3. Mums så gott, undrar om man kan byta ut dinkelmjölet mot mandelmjöl, får väl helt enkelt testa. Kramisar Tina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Tina! Har ingen aning hur det blir att byta mjöl, dinkelmjölet är ju grovt. Har inte använt mandelmjöl någon gång men prova på du och lycka till, Karin

      Radera
  4. Så sugen jag blev. Måste nog göra en sats.
    Sommarkram.

    SvaraRadera