söndag 16 december 2012

Två Sorters Tryffel


Tryfflar är ju himla gott och till den här julen har jag gjort två sorter. En med mörk choklad, med smak av kaffe och lite hasselnötter och en med vit choklad och päroncognac i. Det man ska tänka på när man gör tryfflar är att vara väldigt noga med mängderna annars blir det liksom inte så bra. På bilden är även mina mozartkulor och dajm med.

Chokladtryffel med kaffesmak och lite hasselnötter (ca 30 st)
100 g 70% choklad
100 g Schweizernöt
1 dl grädde
0,5 dl florsocker
50 g smöt
1 msk vaniljsocker
2 msk starkt kaffe
och cacao att rulla runt i :)

Gör så här:
Hacka chokladen. Koka upp grädden och florsockret, precis när det kokar upp ta av kastrullen och häll ner chokladen, rör om till chokladen har smält. Rör ner smöret och vaniljsockret, häll i kaffet och rör om smeten.   Lägg på plastfilm/lock. Nu ska smeten kallna och det tar ett bra tag minst 2 timmar i kylen (ute i snön går det snabbare). Rulla sedan små bollar och låt det gå fort för det blir lätt smetigt. Lägg ner bollarna i siktat cacao och rulla runt och lägg upp tryfflarna i en burk med tätslutande lock. Förvara tryfflarna i kylen.


Vit Chokladtryffel med Päroncognac (ca 20 st)
200 g vit blockchoklad
1 dl grädde
1 msk päronconjak
Hacka chokladen. Koka upp grädde ta av från värmen och rör i chokladen och conjaken, rör till en slät smet. Låt smeten kallna det tar några timmar. Forma till kulor och låt kulorna stelna igen, ät och njut. Jag lade de vita tryfflarna på små skedar som de var men det går även bra att doppa kulorna i smält vit choklad. Strö gärna över lite rostade och hackade pistagenötter det blir gott. Förvara i kylen med tätslutande lock.

7 kommentarer:

  1. Låter supergott! Jag älskar tryffel, men har aldrig gjort några själv.
    Önskar dig en trevlig 3:dje advent!
    Kram
    Annlin:s

    SvaraRadera
  2. Hej Karin! Du har vunnit 15 dec-dragningen! Grattis! Om du mailar mig din adress så kommer bok och bokmärke på posten! Hälsningar, Eva K.

    SvaraRadera
  3. Sån som du frestar med godsaker, det ser ju helsmaskigt ut :)

    SvaraRadera
  4. Suck, glömde e-posten, eva@evaks.se /eva k. igen

    SvaraRadera
  5. Älskar tryffel så den är på G snart hemma hos mig med. Päronkonjak va något nytt, det får jag allt prova. Tack för tipset. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  6. Hej på er!
    Vad kul att jag har vunnit boken, och vad roligt att ni verkar gillar tryfflen. Ha en jättemysig tredje advent Karin

    SvaraRadera
  7. GOTT! Tack för tipset, ska absolut testa! Blir ju perfekt nu inför sista veckan innan jul! Får se om det blir några kvar till själva julafton...

    SvaraRadera