söndag 6 maj 2012

Virkad Mormorsruta, Beskrivning

Mormorsruta, min ruta nr.1

Kom på idag att jag inte lagt ut beskrivning på hur man virkar den vanliga klassiska mormorsrutan, så här kommer det en beskrivning så som jag virkar dom.

Börja med att virka 6 lm, tag ihop till en ring med en sm i första lm.

Varv 1: Virka 3 lm (dessa motsvarar en stolpe, även i fortsättningen på mönstret) virka 2 stolpar om ringen. Virka sedan 3 lm, detta är första hörnet. Virka 3 stolpar och 3 lm upprepa detta 2 gånger. Fäst sista lm i första stolpen med en sm.

Varv 2: Börja i ett hörn och fäst garnet med att virka 3 lm (rosa garnet på bilden) och virka sedan 2 stolpar, 3 lm, 3 stolpar (första hörnet). Virka 1 lm. Virka sedan i luftmaskbågen på varv 1, 3 stolpar, 3 lm, 3 stolpar, 1 lm. Upprepa detta tills alla fyra hörnen är klara. Fäst sista lm i första stolpen med en sm.

Varv 3: Börja i ett hörn och fäst garnet med att virka 3 lm och virka sedan 2 stolpar, 3 lm, 3 stolpar (första hörnet). Virka 1 lm. Virka 3 stolpar i nästa lmbåge på varv 2, 1 lm. Upprepa detta tills varvet är klart. Fäst sista lm i första stolpen med en sm.

Varv 4 osv: virkas på samma vis som varv 3. Hur stora rutorna ska vara beror ju på vad man ska virka 4 färgglada varv är nog vanligast och att man sedan avslutar med ett svart (vitt eller samma färg) varv på alla rutorna.  Jag virkar 1 fm mellan stolparna med rutan blir mer gles om man tex virkar 3 fm, som på rutan på bilden här uppe med svart kant.

16 kommentarer:

  1. Tack för beskrivningen till en mormorsruta och framför allt bilden. Nu kan jag nog fixa till en lätt som en plätt. Trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Tack och vad roligt att min beskrivning kunde vara till hjälp, Karin

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Va jag blev virksugen roliga och inspirerande bilder.

    SvaraRadera
  4. Hej,
    Tackar sa mycket. Virkade detta -manga ar sedan och hade glomt hur. Vill nu lara min dotter hur att virka.
    Helena

    SvaraRadera
  5. Superfina alster, blir inspirerad av alla fina bilder

    SvaraRadera
  6. Virkat ett täcke till mitt barnbarn. Han fick ett vitt och mint grönt. Nu ska han få en lilla syster och då blir det ett täcke i rosa och vitt. Hade också glömt hur man började virka. Nu kan mormor börja virka i gen. Tack så mycket för virk- beskrivningen.

    SvaraRadera
  7. Hej! Vackra mormorsrutor. Jag virkar också sådana. Just nu syr jag lekmattor till baby. Jag fick ett barnbarn i våras och hon har använt babylekmattan sedan hon fick den. Titta gärna på www.eldora.se

    SvaraRadera
  8. Hej! Har precis lärt mig att virka mormorsrutor, tack vare din beskrivning, där av min kanske dumma fråga.. Vad gör man med tråden i mitten av rutan? Hur fäster och klipper man av den så att det blir snyggt?

    SvaraRadera
  9. Hej, har virkat kuddar i en annan variant men sökte nu på nätet efter den vanliga modellen. Tack för beskrivningen. Beatrice

    SvaraRadera
  10. En undran: menar du verkligen fasta maskor (fm). Jag tror det ska vara luftmaskor (lm). Fin modell och tydlig beskrivning

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du hittade den lilla maskan som var fel :) kram Karin

      Radera
    2. Fina färger i den högra rutan. En sån ska jag göra till mitt barnbarn som ännu ligger i magen.
      Helena

      Radera
  11. Hej igen! Ser att du ändrat vid upplägget. Men där finns fler fm=lm i texten. Behöver du någon i framtiden som korrekturläser så ställer jag gärna upp. Det är alltid svårt att se själv när man skrivit fel. Petimetern Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då får jag skicka ett tack igen till dig, Karin

      Radera
  12. Hej, så kul att jag hittade den här sidan, är det ok att jag "tittar" runt lite eller hur ska jag gå till väga?

    SvaraRadera
  13. Tack för din beskrivning. 🥰 Nu ska jag sätta igång. Håll en tumme tack. 🤪 // Maggan.

    SvaraRadera