tisdag 17 april 2012

Virkade Mormorsrutor En Variant, Med En Blomma I Mitten

Min ruta nr:3 (lila med vita bloman)
Som jag skrev igår håller på att provvirka några rutor, till en vårig kudde och ville prova några varianter av mormorsrutan. Här är beskrivningen till den stora lila med en vit blomma i mitten. Bladen är ihopvirkade stolpar och jag skriver hur dessa görs om det behövs för någon virkande vän :)

Virka så här: virka 4 lm slut till en ring med en sm i den 1:a lm.
Varv 1: Virka 12 fm i ringen.
Varv 2 - 3: Virka fm i varje maska.

Varv 4: byt till en ny färg, virka 1 sm i 1:a fm + 3 lm + 2 hopvirkade stolpar (= 1 omslag, stick ner nålen i maskan, omslag och dra igenom garnet, omslag och dra garnet geom 2 öglor) 2 gånger, omslag och dra garnet genom alla 3 öglorna på en gång, # 3 lm, 3 hopvirkade stolpar i nästa fm = upprepa från (till) 3 gånger, omslag och dra garnet genom alla 4 öglorna på en gång #. Upprepa från # till # varvet runt = 12 blad, slut med 3 lm, 1 sm i 3:e lm frånvarvets början.

Varv 5: Byt garn. Virka 1 sm runt luftmaskbågen, 3 lm, 2 st i samma luftmaskbåge, # 3 st i nästa luftmaskbåge, i följande luftmaskbåge virkas 3 st + 3 lm + 3 st = ett hörn, 3 st i nästa luftmaskbåge #. Upprepa från # till # varvet runt, slut med 1 sm i 3:e lm från varvets början, virka 2 sm över följande 2 st.

Varv 6: 3 lm = 1:a stolpen + 2 st i mellanrumet, 3 st i nästa mellanrum, # i luftmaskbågen virkas 3 st + 3 lm + 3 st = ett hörn, (3 stolpar i nästa mellanrum) 3 gångeer # . upprepa från # till # varvet runt, slut med 1 sm i 3.e lm från varvets början. ta av garnet och rutan är klar.

Dagens steg: 6455 (inget vidare det får jag väl erkänna)

6 kommentarer:

  1. Men Gud, jag har i flera dagar suttit och tittat på min länklista och känt att något har varit fel. Jag fick ju göra om för att den tjorvade. Idag kom jag på KARIN! Jag har inte länkat till min Karin. Hur kunde jag missa?! Hoppas allt är bra med dig min vän :) Du är numera länkad igen! kramar

    SvaraRadera
  2. Hej! Vad glad jag blev när jag hittade den här rutan på din blogg, googlade efter ett mönster på mormorsruta med blomma och så fick jag fram din sida.Precis vad jag letade efter! Tack!

    Mvh Yvonne Proos

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Vad kul att du hittade en ruta som du gillar, om några dagar kommer en mormorsruta till med en annan blomma i mitten.
      Karin

      Radera
  3. Håller med föregående om rutan med blomma. Det är inte helt lätt hitta ett gammalt hederligt mönster. Nu är det bara diagram. Ock diagram har jag inte lärt mej. Jo på löpare å dukar ock dylikt. Så tack så hemskt mycket !

    SvaraRadera
  4. Virkat mängder av denna ruta nu. Tack!

    SvaraRadera