fredag 20 april 2012

KardemummaBullar


Ja, idag var det bullbak som gällde och receptet jag använder mig av är från boken Sju sorters kakor, om någon inte har boken kommer receptet här.

150 g margarin
5 dl mjölk
50 g jäst
½ tsk salt
1.5 dl socker
1.5 tsk kardemumma
ca: 1,3 liter mjöl


Smält fettet och tillsätt mjölk och värm till 37 grader.lös upp jästen med degspadet och tillsättet sedan salt, kardemumma och socker. Böanda i 2/3 av mjölet arbeta degen så den blir slät och fin, tillsätt sedan resten av mjölt till degen släpper kanterna (spara lite till utbakningen). Strö över lite mjöl och täck med en bakduk, låt degen jäsa till dubbelstorlek ca: 30-40 min. Arbeta degen några minuter i bunken, knåda sedan i resten av mjölet på bänken degen är klar när den släpper händerna.

Dela degen i två delar och kavla till två stora rektanglar. Man kan ju förståss fylla bullarna med vad man önskar men jag brer på mjukt smör (ca:100 g) , strör på socker (ca:1 dl) , vaniljsocker och mycke kardemmuma. Idag gjorde jag snurror så jag vek sedan rektangeln på mitten och skar först ett långt snitt och sedan ända upp till kanten, snurr i snurr och sedan på plåten för att jäsa igen (till dubbel storlek kanske 30 min). Pensla med ägg om så önskas och sedan pärlsocker och så grädda i ugnen 8-10 min i 250 grader.

Godare bullar kan vara svårt att hitta :) Lycka till!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar