torsdag 19 april 2012

Virkad Mormorsruta En Variant, Med Sol/Hjul I Mitten

Rutan ser ju tokigt sne ut med den ligger på soffkarmen :)
Min ruta nr:4
Idag har jag virkat en ny variant på en mormorsruta som har någon rund form av sol, hjul eller blomma i mitten. Den är ganska gles i mitten och blir tät i den yttre kvadratiska varvet.

Virka så här: (turkos) börja med att virka 6 lm och slut till en ring. Virka 12 fm om ringen.

Varv 1: (röd) virka 3 lm (detta är den första dubbla stolpen, 2 lm, 1 dubbel stolpe, 2 lm.

Varv 2: (gul) virka 2 lm (detta är den första stolpen), 1 st runt luftmaskbågen, 1 lm, 2 stolpar runt nästa luftmaskbåge, 1 lm, fortsätt så varvet runt.

Varv 3: (svart - hörn) 3 lm (ersätts sedan av en stolpe), 2 st + 3 lm + 3 st = ett  hörn, 2 lm, 3 st i luftmaskbågen, 2 lm, 3 st i luftmaskbågen, 2 lm. Fortsätt sedan så på att tre sidorna och fäst garnet. Rutan är klar.

Dagens steg: 3700 (jag skriver bara att det är svinkallt ut och jag har ingen lust helt enkel att gå utanför dörren mera idag, så kan det vara ibland. Ska sätta mig under en filt och virka en nya sorts ruta istället.)

2 kommentarer:

  1. Visst ska mönstret vara med lm istället för de fm du skrivit?

    SvaraRadera
  2. Hejsan! TACK snälla för att du skickade en kommentar till mig om lm som det såklart skulle vara. Nu har jag fixat till mönstret så det ska vara rätt. Hälsningar Karin

    SvaraRadera