torsdag 26 april 2012

Virkad Mormorsruta En Variant, Med Ananasmaskor

Min ruta nr:6
Det här är en gammaldagsruta som kanske någon känner igen från virkade överkast och virkat i bara vitt garn. Jag gjorde min provruta i två färger och tyckte det blev bra. Den här rutan var jättekul att virka tycker jag och den gick fort. Blomman i mitten och hörnen är virkade med ananasmaskor och de virkas så här:

Ananasmaskor =
Gör ett omslag på nålen, stick ner mitt i lm- ringen/bågen gör ett omslag på nålen och dra upp en lång ögla.

Upprepa tills det finns nio öglor på nålen, gör ett omslag på nålen och dra garnet igeonom alla öglorna på en gång.
Börja med att virka 8 lm och slut dem till en ring.
Varv 1: 3 lm = 1:a stolpen, # 1 ananansmaska, 3 lm # upprepa detta 8 gånger. Avsluta med varvet med 1 sm i 3:e lm i början.


Varv 2: 3 lm = 1 st, 2 lm # (1 ananasmaska, 3 lm, 1 ananasmaska (detta är ett hörn och de virkas lika i hela rutan)) , 2 lm, 3 st i nästa lm-båge, 2 lm # upprepa detta 4 gånger. Sluta varvet med 2 st och 1 sm i 3:e lm i ställer för 3 st.

Varv 3-5: 3 lm =1 st, # 1 st i alla st på föregående varv, 2 st i lm-bågen, 2 lm, (1 ananasmaska, 3 lm, 1 ananasmaska), 2 lm, 2 st i nästa luftmask-båge # upprepa detta 4 gånger. Sluta varv 5 med med 1 sm i den 3:e lm från början.

Dagens steg: 10025 (bra bra, förstår inte hur jag fick ihop dom idag, men alla små steg blir ju många till slut)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar