torsdag 12 april 2012

Virkad Grytlapp På Tvären, Här Är Mönstret


Den här är en jätterolig grytlapp att virka som man virkar på tvären. Virka med dubbelt bomullsgarn och virknål 4,0 så blir grytlappen perfekt. OBS! Alla maskor virkas i den bakre maskbågen. Så här virkan man den:

Lägg upp 20 lm och ta ihop till en ring med en sm.

Varv 1: virka 1 sm, 3 fm i samma nedtag (som på bilden)

Varv 2: virka 1 lm (att vända på). Virka sedan 1 fm, 3 fm i nästa maska (förra varvets mittersta fasta maska), 1fm.









Varv 3: virka 1 lm (att vända på). Virka sedan 2 fm, 3 fm i nästa, 2 fm.

Varv 4: virka 1 lm (att vända på). Virka sedan 3 fm, 3 fm i nästa, 3 fm.




Varv 5 och till gryttlappen är klar: fortsatt att virka på detta sätt, att öka varje varv med 2 fm alltså 3 fm i varje mittersta maska och så är det bara att virka så stor grytlapp du vill ha. Snyggast blir det om man byter färg från samma håll. Lycka till!

16 kommentarer:

  1. Rolig att virka
    Tack för mönstret :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken tur jag har som hittade detta mönster grytlappen har jag virkat för många år sen den är bra o rolig har förlagt mitt mönster .
      Tack

      Radera
    2. Vad kul att du tittade in här och hittade någonting som du gillade, Karin

      Radera
  2. För ca 35 år sedan virkade jag dessa grytlappar! Jag kom att tänka på dem härom dagen men kunde inte för mitt liv komma ihåg hur jag gjorde! Blev så glad när jag hittade dem här på din sida så nu ska jag virka av hjärtats lust! Tack :)

    SvaraRadera
  3. Enkelt mönster som är så roligt och snabbt att virka!Tack för mönstret! Har gjort ett antal som jag har gett istället för "gå bort blomma" men också som inflyttningspresenter. Alla har uppskattas!

    SvaraRadera
  4. Tack för mönstret! Det kommer bli flera av dessa. Använde ullgarn i flera färger och det blev superfint!

    SvaraRadera
  5. Äntligen har jag hittat ett roligt mönster till grytlappar, vanliga fyrkantiga är så tråkiga, tycker man aldrig blir klar. denna känns som den går fortare att göra

    SvaraRadera
  6. Äntligen kan jag virka dessa Taack

    SvaraRadera
  7. Jättefint och enkelt mönster. Jag virkar i enkelt bomullsgarn och använder dem som disktrasor. Det är också en uppskattad gåbort present

    SvaraRadera
  8. OMG, This pattern is sooo beautiful – but would I get it in English, please?

    SvaraRadera
  9. Så roliga att virka, har gjort massor som jag gett bort, tack för mönster 😊

    SvaraRadera
  10. Blev så glad när jag hittade detta mönster min mamma brukade virka dessa pannlappar 👍TACK så hemskt mycket för mönstret 👍

    SvaraRadera