söndag 24 mars 2013

Virkad Tjock Grytlapp I Dubbelvirkning


Att virka i dubbelvirkning ger en väldigt tjock grytlapp, jag använder dom till karottunderlägg och det är perfekt. Jag har virkat de här i Borgs ljusvekegarn som är ett tjockt bomullsgarn och virknål 3,5.

Så här virkar man dubbelvirkning:
Lägg upp det antal lm som man vill ha, 30-35 lm är lagom till en en grytlapp kanske.

Andra varvet: virka fm i den bakre maskbågen.

Tredje varvet: (dubbelvirkningen börjar här)
Virka fm i det närmaste varvets bakre maskbåge och även ner i maskbågen på det föregående varv. Virknålen ska alltså ner i två maskor, hoppas bilden förklarar hur jag menar :)



Resterande varv: fortsätt att virka som varv tre och gör alltid en lm vid vändningarna.Virka till grytlappen är klar och lycka till!

27 kommentarer:

  1. Trevliga. Väckte skolminnen till liv.
    Virkade sådana fördrygt 60 års sedan.
    elsie

    SvaraRadera
  2. Fina grytlappar. Har aldrig provat dubbelvirkning förut så jag kanske ska göra ett försök. Tack för att du delar med dig!

    SvaraRadera
  3. Håller helt med om att dessa grytlappar är jättebra.
    Bra beskrivning du gjort Karin, för det kan vara svårt att komma på tekniken. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack det var snällt skrivet av dig, håller med dig om att tekniken låter lite knepig men när man väl är igång går det ju fort och enkelt. Karin

      Radera
    2. Tack igen andra gången jag tittar hur man dubbelvirkar.Har glömt mellam varvendå jag endast virkar ibland.

      Radera
    3. Och du är välkommen tillbaka för en tredje titt :) Ha det bra, Karin

      Radera
  4. Åh, tack för tipset hur man dubbelvirkar. Har alltid funderat på hur det fungerar.. MEn nu har jag ju fått förklaringen.

    SvaraRadera
  5. Tack för beskrivningen, virkar nu dessa.

    SvaraRadera
  6. Hej! Tack för beskrivningen, skulle vilja prova själv. Vart får jag tag i sådant garn som du använt?

    /Sofia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Kul att du gillade beskrivningen och just Borgs s.k. ljusvekegarn går säkert att byta ut mot något annan mjukt bomullsgarn om du tar det dubbels. Jag har fått mitt garn men om du tittar på Borgs hemsida så kan du säkert ringa dit och fråga hur du ska göra. Lycka till Karin

      Radera
  7. Mycket bra förklarat, jag lärde mig för några år sen men funderar varje gång jag ska starta upp ny virkning över hur man gjorde nu igen.... :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan! Vad kul att du gillade min förklaring alltid kul när någon gillar det man gör. Ha det bra Karin

      Radera
  8. Hej,
    Ligger rätt sysslolös ppå sjukhus,orkar inget stortbsticke"
    Detta blir jättekul att testa!Tack för en lättfattad beskrivning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så får jag skicka dig en krya på hälsning och ett lycka till med virkningen, kul att du gillade beskrivningen. Karin

      Radera
  9. Tack för en jättebra beskrivning! Jag har länge velat lära mig, men ingen kan. Nu har jag hittat din sida och det var väldigt enkelt. Nu är virkningen i gång och det kommer nog blir många grytlappar för min del... Jag tycker den gula färgen du visar med är underbart vacker! Tack än en gång!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du hittade till min blogg och att jag kunde hjälpa dig, välkommen tillbaka, Karin

      Radera
  10. Jättebra att jag hittade beskrivning på tjocka grytlappar. Jag har aldrig gillat att virka - men nu har mammas grytlappar börjat ta slut och när jag nu ska skrida till verket tänkte jag att det skulle bli nåt rejält - så dubbelvirkat blir nog bra. Det är nog smart att virka i tjockare garn istället för dubbelt. Men jag kan faktiskt inte hitta "Borgs ljusvekegarn"......var kan jag köpa det? Hittade Borgs vävgarner, men inget som kallas "ljusvekegarn". Kan du hjälpa mig?
    Hälsn en annan Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Karin!
      Borgs garn jag använder har jag fått av en kompis men det kommer från Borgs vävgarner AB i Vittsjö och köps på härvor. Tjockleken är 2/2 så du kanske hittar något liknande i någon garnbutik om det inte går att köpa via deras hemsida. Prova dig fram och hoppas att du hittar något mjukt garn att virka dina grytlappar i.
      Hälsningar Karin

      Radera
  11. Du är ju en stjärna. Sitter här och kollar in dina virkningar och vad hittar man ... mönster till just en sådan tjock grytlapp som jag sökt ett par veckor. Tack för alla mönster du delar med dig av!!!! : )

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håll till godo och jag tycker det är kul att du hittar mönster du gillar. Ha det bra Karin

      Radera
  12. Hej
    Såg att någon sökte ljus vekegarn, det finns hos syosticka.se :)

    Ida

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men så snällt av dig att lämna en kommentar om det, tack! Karin

      Radera
  13. Fantastisk blogg du har !!
    Skal prøve ditt mønster på dobbelheklede grytkluter,
    ser veldig fine ut.
    Tusen takk for at du deler så av deg :)

    Mvh Trine

    SvaraRadera
  14. Tusen tack för din beskrivning ��

    SvaraRadera
  15. Hejsan! Jag vet inte om du fortfarande är aktiv här men jag ville tacka dig för din tydliga beskrivning! Jag testade att göra en dubbelvirkad grillvante på frihand. Dubbelvirkningen blev jättebra men själva vanten blev väldans ful! 😂 Så nu försöker jag virka en ny i ett stycke (jag virkar alltså runt så att jag slipper sömmar). Och det var lite klurigt innan jag kom på hur jag skulle göra vid varvbyte men nu rullar det på.
    Ha en fortsatt fin sommar!
    Maria

    SvaraRadera