torsdag 21 mars 2013

Virkad Boll Av 5:hörningar


Den här bollen är det länge sedan jag virkade men i helgen kom rätt tillfälle att ge bort den till två små killar. Upptäckte också att jag aldrig haft någon beskrivning på hur jag virkade bollen. Min beskrivning kommer från en gammal veckotidning som kändes som "100 år", så här kommer mönstret.

Bollen virkas av rutor som 5:hörningar och det behövs 12 stycken rutor. Jag har använt mig bomullsgarn typ Järbo soft cotton och hade virknål 3,5. Sista varvet på rutan bytte jag färg till svart för att det var svart garn jag skulle virka ihop min boll med.


Så här virkas en 5:hörning:
virka 5 fm i en magisk ring
Varv 1: 2 fm i varje maska (10)
Varv 2: 1 fm, 2 fm i nästa, fortsätt så varvet ut (15)
Varv 3: 2 fm, 2 fm i nästa, fortsätt så varvet ut (20)
Varv 4: 3 fm, 2 fm i nästa, fortsätt så varvet ut (25)
Varv 5: 4 fm, 2 fm i nästa, fortsätt så varvet ut (30)
Varv 6: 5 fm, 2 fm i nästa, fortsätt så varvet ut (35)
Avsluta med en sm och fästa garnet

Montering av bollen:
jag virkar ihop rutorna och har den virkade kanten utåt, tycker det blir en fin dekoration. Vill man ha en helt slät boll virkar man med skarven inåt eller syr ihop bollen. Stoppa bollen lite eftersom den virkas ihop.



Den här färgglada bollen passar bra in på Fiffiga systrars månads pyssel som är Barnsligt så den får vara med i  mars månads utmaning :)

7 kommentarer:

  1. Hm... jag som trodde bollen var till mig!
    Puss från Melody!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej du den är till killarna som ska träna fotboll i sommar :)

      Radera
  2. Så mycket fint du virkat :)))) Kram

    SvaraRadera
  3. Så fin boll, och så söta
    små skor. Du är superduktig på
    och virka.
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  4. Så gullig bollen blev..o "barnvänlig"..fina skor oxå!

    SvaraRadera
  5. Jag bara älskar bollen och tänk att man då får ett mönster på den. Det är ju toppen. Tack för det! Mvh carolina

    SvaraRadera
  6. Vilka mått är det på den?

    SvaraRadera