lördag 31 maj 2014

Jakobsberg





Ibland hittar man ett litet paradis som man inte visst fanns. Säga vad man vill om geocaching men nya platser får man upptäcka. Så blev det igår när vi hittade ett ställe som heter Jakobsberg i Follingbo, straxt utanför Visby. Här har det funnits stora fina gårdar från 1800-talet där storhetsmän och kalkpatroner bodde. Rikast av alla var Jacob Dubbe, han och frun Anna bodde i en gård som hette Rosendal och på andra sidan av landsvägen i en allé byggde de ett lusthus med ett fantastiskt utsiktstorn där man kan se ut över hela bygden. Tornet består av fyra stora pelare och där mellan låg huset (som nu är nerbrunnet). På platsen finns ett gravkapell där döttrarna är begravda, lite kusligt att se. Men vilket ställe som just nu är helt översvämmat med massor av syrener. Här är det gått om trappor och på en terrass massor av gamla kanoner och man kan nästa se hur familjen hade det här på somrarna i den här idyllen.


3 kommentarer:

  1. Tack för den berättelsen! Jättefina bilder i naturen:) Kram Gunilla

    SvaraRadera
  2. Vad roligt, där har jag aldrig heller varit, Jacob Dubbe har man ju läst om men visste inte att det var där han hade bott. Har faktiskt precis laddat ner den där appen, just för att dottern pratade om den, får se om jag hittar nån sån där "låda" nån gång (ja du hör jag är inte speciellt insatt, hörde talas om det första gången i går när vi var ute på en promenad hon och jag...;) )

    kram Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då får jag önska dig lycka till och det finns många trevliga platser att upptäcka som man inte visste fanns , Karin

      Radera