torsdag 1 maj 2014

Dykaren

Den här boken blev en liten överraskning för mig och jag hade inte trott att den skulle vara så bra som den var. Håkan Östlundhs första bok i serien om kriminalpolisen Fredrik Broman heter Släke och dykaren är den andra boken. det var länge sedan jag läste ettan så jag kom inte riktigt ihåg och så plötsligt fick jag del tre och fyra så jag var ju tvungen att läsa tvåan före.

I den här boken hittas en död dykare i vattnet och ingen misstänker från början något brott, men det stämmer ju förstås inte. Det blir en utredning som blir större och större om den mystiske dykaren som verkar ha levt ett dubbelliv. Samtidigt så anmäler Jenny sin pappa för ett hemskt brott som han begått när hon var liten, som nu kommit tillbaka till henne i drömmarna. Men stämmer hennes drömmer verkligen? På ett väldigt konstigt sett upptäcker sedan poliserna att de båda fallen hänger ihop.

Boken är spännande och den är riktigt bra skriven tycker jag, inte otäck men det är en obehaglig historia. Samtidigt som vardagslivet för kriminalaren Fredrik får lite lagom plats, böckerna utspelar sig på Gotland och det är lite kul att känna igen platser och miljöer tycker jag när man läser. Jag kan verkligen rekommendera den här boken.

Boken får en 4:a av 5 möjliga av mig.

1 kommentar:

  1. Tack för tipset. Den låter spännande. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera