fredag 16 maj 2014

Biffgryta Med Lingon

Ja inte är det ofta som det dyker upp recept på bloggen med kött, kan ju bero på att jag inte äter det själv sedan väldigt många år. Men såklart blir det några undantag för igår chockade jag mina gäster med en biffgryta med lingon.


Receptet till 4 personer:
400 g lövbiff
1 stor gul lök
2 dl créme fraiche
1 dl fond/buljong
1/2 msk soja
1/2 - 1 dl lingonsylt
salt och några varv på pepparkvarnen
lite margarin att steka i

Gör så här:
skär köttet i tunna strimlor och hacka löken, bryn sedan kött och lök i lite margarin i en stor stekpanna. Rör i créme fraichen, fonden, sojan. Låt puttra lite gran och tillsätt sedan salt, peppar och  lingonen, smaka av med mängden lingon så det blir en lagom balans. Snabbt går det och gott blir det enligt mina gäster.

3 kommentarer:

  1. Jag äter inte heller kött, men mina söner gör, så tack för ett recept som de kommer att älska. Ha en mysig helg. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  2. Så gott det låter. Vi gör en gryta med lingonsylt i. Supergott. Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
  3. Hipp hipp hurra för Karin idag!
    Grattis på födelsedagen önskar vi!

    SvaraRadera