onsdag 20 februari 2013

Virkad Skallra Med Björn På, Mönster

Här är mönstret till den virkade skallran med en björn på, men det skulle ju egentligen kunna vara vilket djur som helst :) min björn ser ju lite ut som en bäver tycker jag.

Börja med att virka handtaget:
virka 15 lm och fäst till en ring. Virka ett långt "rör" som är ca 22 cm. Virka enfärgat eller mönster, jag virkad några ränder för att det skulle se ut som en liten collegejacka. Stoppa röret hårt i botten och forma till en snygg böj, böj upp ändarna och virka ihop röret genom 3 maskor. Se bilden. Det är nu 12 maskor kvar på varje ring = 24 maskor.
Hals:
Virka ett varv med orange färg och ta även ner en gång där ringarna går ihop. = 26 maskor

Huvud: 
Varv 1: Byt färg till brun och virka ett varv där det ökas 4 maskor så här, 3fm, 2 i nästa, 5 fm, 2 i nästa, 5 fm, 2 i nästa, 5 fm, 2 i nästa, 4 fm = 30 maskor
Stoppa nu hela ringen ganska hårt.
Varv 2: 5 fm, 2 i nästa maska, varvet ut = 35
Varv 3: 6 fm, 2 i nästa maska, varvet ut = 40
Varv 4 - 5 - 6 - 7: fm hela varven
Varv 8: 6 fm, virka 2 tillsammans, varvet ut = 35
Varv 9: 5 fm, virka 2 tillsammans, varvet ut = 30
Varv 10: virka fm hela varvet
Varv 11: 4 fm, virka 2 tillsammans, varvet ut = 25
Varv 12: 3 fm, virka 2 tillsammans, varvet ut = 20
Stoppa huvudet. Vira in en bjällra i vadd och stoppa i mitten av huvudet stoppa ordentligt runt om så det blir mjukt.
Varv 13: 2 fm, virka 2 tillsammans, varvet ut = 15
Varv 14: 2 fn, virka 2 tillsammans, varvet ut = 10
Varv 15: virka 2 tillsammans och fäst ihop de sista med sm, fäst garnet.

Nos:
Virka 6 fm i en magisk ring.
Virka sedan 2 fm i nästa och 1 fm varvet runt = 9
Virka ett varv med fm, avsluta med en sm. Spara en bit av garnet.

Öron:
Virka 8 fm i en magisk ring
Virka 2 fm i nästa och 1 fm i nästa, fortsätt så varvet ut = 12
Virka sedan 2 varv med fm, avsluta med en sm. Spara en bit av garnet.

Montera:
Stoppa nosen med lite vadd. Sy fast delarna och bra till ett stygn extra i mitten av örat på framsidan så att det blir lite böjt. Brodera ögon. Jag broderade ett litet C också så att man vet vems skallran är.

5 kommentarer:

  1. Den är verkligen fin!
    Önskar en bra lill lördag! ;)
    Kram
    Anneli

    SvaraRadera
  2. Kul att man kunde inspirera till lite dekorationer! Stickning är ju inte riktigt min "grej", däremot så läste jag ett jättegott - och hyfsat nyttigt om man tar mager ost - recept på fyllda tortillas! Måste testas!!

    SvaraRadera
  3. Jag har länge tänkt att jag vill göra en sån här, men inte haft något bra mönster. Det problemet är ju löst nu. Tack!

    SvaraRadera