tisdag 26 februari 2013

Skurna Kolakakor


Här är en kaka som smakar kola och som är riktigt goda och lätta att göra. Frågade runt lite för att kakorna skulle passa in på Söta Sakers utmaning som i februari var 70-tal. Tack snälla bästa M för receptet.

Plocka fram: 
200 g mjukt smör
2 dl socker
2 msk vaniljsocker
2 msk sirap
2 tsk bakpulver
ca 5 dl vetemjöl

Gör så här:
Rör smör och socker, tillsätt sedan de andra sakerna blanda ihop till en smidig deg. Rulla ut till fingertjocka längder, lägg på plåt och platta till dom med en gaffel. Grädda i 175 grader i 10-15 minuter. Skär längderna i fina "snitt-bitar" och  låt de sedan kallna. Det blir ca 50 kolakakor.


Lycka till och hoppas att ni kommer att gilla de här små godbitarna :)

5 kommentarer:

  1. Åå min och barnen favoritkaka! Bakas ofta här hemma, ett stor plus att det är så lätt och går snabbt! =)

    SvaraRadera
  2. Kolakaka har jag nog inte ätit sedan min mormor gjorde som och det var ett bra tag sedan. Gott!
    Kram
    Anneli

    SvaraRadera
  3. Kolla in på min blogg! Jag har något åt dig där ;)
    Kram
    Anneli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj nu blir jag nyfiken får kolla, Karin

      Radera
  4. Världens goda och enkla var de oxå att göra. Tack för recept. Dock blev inte mina så fina då jag svängde ihop dem i en hast.

    SvaraRadera