tisdag 5 februari 2013

2.a Varvet På Mormorsrutan


Hur virkar man en mormorsruta?
Försöker hjälpa en bloggkompis som inte får till det riktigt med varv 2. Så här kommer några bilder hur man startar varv 2.

Varv 2: Börja i ett hörn och fäst garnet med att virka 3 fm och virka sedan 2 stolpar, 3 lm, 3 stolpar (första hörnet). Virka 1 lm. Vikra sedan i luftmaskbågen på varv 1, 3 stolpar, 3 lm, 3 stolpar, 1 fm. Upprepa detta tills alla fyra hörnen är klara. Fäst sista lm i första stolpen med en sm.

Mitt mönster på hur man virkar en hel ruta finns HÄR.

8 kommentarer:

  1. Tack snälla! Jag ska försöka imorgon ;)
    Kram
    Anneli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lycka till och hoppas att det kan vara till någon hjälp, Karin

      Radera
    2. Ja nu går det bättre, men jag tror att jag har för tunnt garn Marks Bianca och virknål 2 1/2. Vad tror du? Vad har du för garn?
      Kram

      Radera
    3. Hejsan! Vad bra att det går bättre nu det var verkligen kul att höra :) Vet inte vad det är för garn. Jag brukar använda ett garn som heter soft cotton från Järbo garn det är ett bomullsgarn och det kan bli bra med virknål 3 eller 3,5. Använder också ett annat bomullsgarn en hel del som är lite tunnare (som jag inte vet om det går att köpa längre, tror det heter Saffran om jag inte minns fel) och då har jag virknål 3.
      Det är ju alltid lättare att virka i lite tjockare och grövre nålar om man är nybörjare, det blir ju lite mer att hålla i, svart garn är svårast. Lycka till med dina rutor, Karin

      Radera
  2. Jag håller på att virka rutor nu, jag tycker det är jättekul! Och vilka pedagogiska och bra bilder du har!
    Tack!
    Agneta kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad bra att du gillade bilderna och att du tyckte de var tydliga, bra att veta.
      Virka på! Karin

      Radera