torsdag 24 oktober 2013

Virkbeskrivning På Rutig Grytlapp


Jag gillar att virka rutor och det är ju väldigt lätt att göra, men om någon "nybörjarevirkare" vill ha lite hjälp så lägger jag ut en enkel beskrivning. Plocka fram bomullsgarn och passande virknål, välj 2 färger (ja flera går ju också bra och du blir ju grytlappen ännu tjockare). I den vita och limegröna har jag använt ett lime/vitt melerat garn som kommer från Garntjänst och heter Sofia (just den kombinationen kanske inte är en nybörjarkombination).

Börja med att bestäm antal rutor och hur breda de ska vara. Min lapp i vitt och lime-melerat garn är 5 rutor bred och varje ruta har 9 maskor och är virkad med virknål 3,5, den blev 23 cm.  Lägg sedan upp så många fasta maskor som rutorna behöver  45 stycken för mig. gör en extra lm att "vända på". Börja sedan med vitt (den färgen man lagat upp med) och virka 9 fm, byt färg och låt hela tiden den färg man inte virkar med löpa inne i rutan. När man virkat den 9:e fm så fånga upp och dra igenom den vilade färgen direkt i den 9:e och fortsätt sedan med den färgen, så blir rutornas kanter jämna och fina. Avsluta varje varv med en lm att vända arbetet på. Sedan är det bara att virka på tills rutmönstret är klart.


Den här grytlappen är egentligen bara en "lapp", jag tycker det är perfekt att ha sådan mellan stora keramikformar och fat när de står i  skåpen , inga fula skavda ringar här inte :) Ja ja lite töntigt kanske men jag gillar ju att virka.  

3 kommentarer:

  1. Så fina!! Tänk om man kunde sticka och virka! Så underbart!:-)
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera