lördag 22 oktober 2011

Mönster Virkad Vante


Här är mönstret på den virkade vanten som i beskrivningen presenteras som toppmodern och är skrivet på maskin, vanten har tydligen presenterats i Helsingfors av Svenska handarbetslärarinneföreningen (så det var nog ett bra tag sedan). Modellen är mycket lätt och passar säkert även bra för nybörjarvirkare. Jag la upp 30 maskor som i mönstret och vanten blev lagom till en damhand (inte så stor) Mönstret skulle lätt kunna göras större om man läggar upp flera maskor i jämna 4 tal, då kommer mönstret att stämma i ökningarna/minskningar. Det kursiva i mönstret är mina egna tillägg.

Garn: jag använde Lovisa ett garn från Garngrossisten i Mark AB (för stickor 8) virkade med virknål 4,5, det gick åt tre nystan till vantarna.


Beskrivning: lägg upp 30 fm och tag ihop till en ring. Virka runt med fm i 6 cm.
Tag in för handleden, hoppa över var 4:e maska (ta ihop blir ju snyggare) på nästa varv. Virka sedan två varv till. Öka på nästa varv med 2 stycken fm i var 4:e maska så att antalet blir 30 igen.
Fortsätt att virka fm till tummen. (Det gick bra att prova sig fram.) Där det blir bra med en tumme läggs det upp 6 lm och hoppa sedan över 6 maskor, forsätt att virka runt till där hoptagningen ska börja. Tag ihop 1 maska i början och slutet på varje sida tills 1 maska återstår, fäst. På min vante blev det väldigt spetsigt så jag började hoptagningen lite senare och gjorde några varv med 1 hoptagning på sidorna först och sedan gjorde jag även på framsidan och baksidan på vanten då blev det en lite rundare form tycker jag.
Tummen, tag upp 14 maskor runt tummen och virka till där hoptagningen blir lagom. I mönstret står det att man ska göra som upptill på vanten.

Klart! På mönstret jag har är vanten dekorerat med flätor lite likt en lovikkavante och jag gjorde några broderade blommor på mina.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar