söndag 27 maj 2012

Montering Av Mormorsrutorna

Nu har alla mina mormorsrutor fått en vit kant runt om så nu ska de bara virkas ihop, det ska väl snart vara gjort :)

Så här gör jag när jag monterar mina mormorsrutor:
Jag virkar ihop rutorna med fm på rätsidan (håller rutan avig mot avvig), börjar med 2 fm i hörnet och fortsätter sedan att virka 3 fm i stolpgruppen och sedan 1 fm över lm-bågen. Fortsätter så till kanten är klar. Virkar ihop rutorna två och två och sedan virkar jag så det blir en "remsa" som är lika bred som den klara kudden/filten ska vara. Sen är det bara att virka ihop "remsorna" på samma sätt som kanterna.


2 kommentarer:

  1. Hej! hittade ditt inlägg när jag sökte på "montering av mormorsrutor" och ser att du har använt dig av samma teknik som jag. Har bara en fråga, då jag virkar mormorsrutor för första gången. Den upphöjda kanten som blir när man virkar ihop dem, försvinner den när man har tvättat och spänt ut den möjligtvis? Känns som att jag kommer få en filt ut av "runda skålar" typ i varje kvadrat. Tacksam för svar!:) Mvh Sandra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan!
      Det finns ju många olika sätt att montera på och det här gillar jag just för att jag tycker om att det blir lite dekorativt mellan rutorna. Kanten försvinner nog inte och så hög är den inte tycker jag och visst plattas den till lite grann. Testa dig fram med några rutor kanske är bra. Vad du menar med skålar vet jag inte riktigt men rutorna är ju platta hela tiden och bara en liten smal kant upptill där jag virkar ihop. Vill du ha helt platt yta kanske det är bättre att sy ihop rutorna. Man kan ju också virka ihop och ha virkkanten på insidan. Lycka till och kul att du hörde av dig till mig och hoppas att mitt svar kan vara till hjälp. Virkiga hälsningar Karin

      Radera