torsdag 18 oktober 2012

Virkad Galge


Här är min piffade virkade galge. Har aldrig virkat fodral till galgar innan men jag behövde en snygg galge till jobbet så då fixar man ju till det :)
Det behövs en äldre galge som kroken går att skruvas bort på. Jag virkade med bomullsgarn och virknål 3,5

Så här gjorde jag:
Började med att virka 6 lm (lika långt som kortändan på galgen). Sedan virkade jag 5 fm, vände arbetet och virkade i den bakre maskbågen på lm  5 fm och 2 fm i den sista maskan (11). 11 maskor var lagom till min galge. Det utgör kanten på galgen och bildar en liten botten, fortsätter sedan att virka runt runt så att galgens fodral är lika långt som galgen.

Ta bort kroken och trä på det virkade fodralet. Virkade ihop öppningen med smygmaskor och fäst garnet. Skruva på kroken.

Blomma till galgens dekoration:
Virka 10 fm i en magisk ring. Byt färg.
Virka sedan de 5 blomblad så här. I första maskan virkas 1fm, 3 st, 1 fm, i nästa maska virkas 1 sm. Upprepa sedan detta 4 gånger till. Fäst garnet och spara en garnbit till att sy fast blomman med.


7 kommentarer:

  1. Trevligt ser det ut och roligt att hänga sina kläder på,,,,,// Ulla

    SvaraRadera
  2. Åh, hur fint blev inte det då? Supergulligt!!!

    kram kram Malin

    SvaraRadera
  3. Aha ... en virkad galge ! De kunde jag inte gissa , de va en rolig grej de där !
    Sen kan jag tala om för dig att jag har fått post idag !!
    Tack goa du !!!
    Själv håller jag på att virka ett tärn ljus!
    Sen måste jag ju fundera ut vad jag ska virka av de garnet .
    Ha det bäst .. och tack igen !
    *glad* är jag !!!

    SvaraRadera
  4. Hejsan, kul att ni gillade galgen, imorgon ska jag leta efter fler galgar att virka fodral till :)
    Ingmarie, va bra då vet jag att paketen kom fram.

    Ha en bra fredagkväll, Karin

    SvaraRadera
  5. Vid fint det blev!! Har inte kommit så långt själv att jag testat göra en :)

    SvaraRadera
  6. Så hittade jag din virkade galge, så fin!

    Önskar dig en fin helg!
    Cia

    SvaraRadera
  7. Hur får man bort kroken från galgen?

    SvaraRadera