torsdag 25 oktober 2012

RimboBullar

Bakat Rimbobullar, det är en kalljäst bulle som tar en bra stund att baka men som är mumsigt god när de väl är klara. Onyttiga? Inte ett dugg :) De här bullarna behöver man inte grädda på en gång utan det går bra att lägga in dom i frysen när de jäst klart, ta fram och tina och grädda en annan dag, smidigt.

Det här behövs: till ca 25 bullar
25 g jäst
2 dl kall mjölk
200 g rumstempererat margarin
1 msk socker
ca 6 dl mjöl

Fyllning:
75 g smör
3 msk socker
3 tsk vaniljsocker
(rör samman detta till en god fyllning)

Ner med jästen och smula sönder i en bunke, häll på mjölken och rör till jästen löst sig. Dela det mjuka margarinet i små bitar och klicka i, häll ner socker och mjölet och rör / arbete till en deg snabbt. Mjöla en bänk och kavla ut till en stor rektangel minst 40x40 cm. Dela in degen i rutor som är ca: 8x8 cm. Klicka ut fyllningen på fyrkanterna och vik upp hörnen över fyllningen. Ställ bullarna i formar på en plåt och låt dem jäsa i ca 2 timmar.

Pensal bullarna och grädda mitt i ugnen 250 grader i 5-8 minuter. Jag hade lite hackade nötter på mina bullar den här gången. Men på rimbobullar är det nog vanligare med lite glasyr (1 dl floursocker och 1 msk vatten) som man glaserar innan de serveras.

Man kan också göra en annan inte så dum variant på den här bullen som jag visar om någon dag :)

Dagens bästa: nybakad bulle och en kopp the

4 kommentarer:

  1. ah mina favo bullar tack för receptet
    ha en riktig skön helg
    vi åker och jagar de sista kantarellen i morgon om det är väder.på söndag måste vi utforska malmös ny a varohus emporia ja ja det blir många steg smile

    SvaraRadera
  2. Till glasyren, vad är det som man ska ha 1 msk av? Vatten?

    SvaraRadera
  3. Vatten , bara vanligt vatten som du blandar med floursockret. Tack för att du sa till mig om det :) Karin

    SvaraRadera