tisdag 2 oktober 2012

Mönster Till Virkad Födelsedag Maskot

För några daga sedan så virkade jag den här lilla rosa maskoten till en födelsedag och här kommer nu mitt mönster, håll till godo med den här lilla rosa lättvirkade maskoten :) Virkad i bomullsgarn och virknål 3,5.

Kroppen:
Börja med att göra en magisk ring och virka 5 fm i ringen.
Varv 1: Virka 2 fm i varje maska (10)
Varv 2: 1 fm, 2 i nästa maska, varvet ut (15)
Varv 3: 2 fm , 2 i nästa maska, varvet ut (20
Varv 4: 3 fm , 2 i nästa maska, varvet ut (25)
Varv 5: 4 fm , 2 i nästa maska, varvet ut (30)
Varv 6: 5 fm , 2 i nästa maska, varvet ut (35):
Varv 7 - 11: fm varven runt
Varv 12: 4 fm, virka nästa 2 ihop (30)
Varv 13: 3 fm, virka nästa 2 ihop (25)
Varv 14: 2 fm, virka nästa 2 ihop (20)
Varv 15: 2 fm,  2 i nästa maska, varvet ut (25)
Varv 16: 3 fm,  2 i nästa maska, varvet ut (30)
Varv 17: 4 fm,  2 i nästa maska, varvet ut (35)
Varv 18 - 27:  fm varven runt
Varv 28: virka nästa 2 maskorna tillsammans, fortsätt så till det blir ett lagon hål att stoppa vadd i.
Stoppa
Fortsätt att virka 2 tillsammans till det är dags att sy ihop, stoppa eventuellt lite mera mot slutet.

Fötterna:
Gör en magisk ring och virka 5 fm i ringen.
Virka 2 fm i varje (10)
Virka fm i 5,5 varv.
Sy fast foten med det halva varvet uppåt.

Prickar:
Gör en magisk ring och virka 8 - 10 fm i ringen. Det är kul med olika storlekar tycker jag.
Dra åt ringen, fäst med en sm.
Spara en bit garn och sy fast pricken med.

Dekorera:
Roliga ögon tycker jag passade bra, en liten söt näsa och en ojämn och rufsig frisyr passar bra. Frisyren har jag bara knutit med små hårda knutar.

Födelsedagsskylt:
En tandpetare med en vikt lapp som jag limmade ihop.

Halsduk:
Virka lm, lika många som halsduken ska vara lång, vänd och virka tillbaka. Små tofsar i ändarna blev det också.

2 kommentarer:

  1. Tack för titten i min blogg Karin. Välkommen åter.

    SvaraRadera
  2. Han trivs mycket bra i mitt fönster! Tack! Kram j

    SvaraRadera