fredag 12 oktober 2012

Räkfyllda Paprikor


Paprikor i massor finns det i affärerna nu och jag hade köpt mängder kändes det som och visst inte riktigt till slut vad jag skulle göra med dom. Då kom jag på ett gammalt recept med räkfyllda paprikor som jag tycker är gott, ibland är gamla recept bra att ha :)

Kokt ris till är bra för då kan man servera paprikorna stående lite snyggt.

Det här behövs:
paprikor i olika färger, 1-2 per person beroende på storlek och hunger
1 kg räkor
1 purjolök
2 tsk curry
lite mjöl
0,5 dl grönsaksfond
0,5 dl vatten
2 dl grädde
2 msk chilisås
cayennepeppar, svartpeppar och salt
lite olja att fräsa i

Börja med att skära bort 1/3 av paprikorna på längden, spara locken till fyllningen. Ta ur kärnorna och skala räkorna. Koka upp en stor gryta med saltat vatten och låt paprikorna koka i 5 minuter.
Strimla purjolöken fint och finhacka de okokta paprikabitarna. Fräs purjolöken och paprikabitarna med curryn. Strö över lite mjöl, rör om. Häll på fonden, grädde, chilisåsen och vattnet, krydda. Låt det koka ihop ett par minuter. Rör sedan i räkorna och smaka av med salt. Låt puttra en kort stund. Fyll paprikorna med fyllningen och ställ dom i riset.

1 kommentar:

  1. Tack för din hälsning! Jag tittar in hos dig ibland - utan att ha skrivit nåt - du ger inspiration! Visst ska jag visa filten när den är klar, det dröjer nog inte så länge, jag njuter av att virka rutor.
    Ha en fin helg!
    Kram Eva

    SvaraRadera