tisdag 13 augusti 2013

Virkad Ros


Visst skulle det bli en blomma, en ganska stor ros. Jag har virkat med virknål 3,5 och i melerade bomullsgarn, rosen blev 6 cm. Ska använda den som brosch i höst har jag tänkt. Mönstret kommer från en bok av Lesley Stanfield men har inte namnet, men till er som virka skriver jag mönstret här.

Börja med att virka 99 lm.

Blad 1-4: hoppa över 3 lm, 1 st i var och en av de nästa 2 lm, 2 lm, 1 sm i nästa lm, (3 lm,1 st i var och en av nästa 2 lm, 1 sm i nästa) x 3 gånger.

Blad 5-8: (4 lm, 1 dubbel st i var och en av nästa 4 lm, 3 lm, 1 sm i nästa lm) x 4 gånger.

Blad 9-12:  (4 lm, 1 dst i var och en av nästa 6 lm, 3 lm, 1 sm i nästa lm) x 4 gånger.

Blad 13-16: (5 lm, 1 tredubbel stolpe i var och en av nästa 8 lm, 4 lm, 1 sm i nästa lm) x4 gånger.

Klipp av garnet men spara en bra bit att sy ihop rosen med. börja med att snurra ihop blomman och forma till en fin ros. Rosen ska vara platt i botten längst med lm-kanten.

2 kommentarer:

  1. Hej svejs !! Vilken fin och stor ros, jättefin med melerat garn. Den måste jag virka, tack för mönstret. Trevlig onsdag,,,,

    SvaraRadera
  2. Det kunde jag inte lista ut. Blev verkligen fin i det melerade garnet. Önskar dig en god helg!

    SvaraRadera