lördag 16 juni 2012

Virkad Afrikas Blomma

Min ruta nr:9

En kompis till mig visade en virkad blomma som är en sexhörnig ruta som var fantastiskt fin. Självklart var jag tvungen att provvirka några och de här blommorna var verkligen beroendeframkallande, fånigt att skriva egentligen men det stämmer :) Men blommorna var jätteroliga att virka och de blev mycket fina tycker jag.


Så här virkas blommorna:
Varv 1: virka 5 lm och fäst till en ring
Varv 2: 3 lm (motsvarar första stolpen) virka sedan en st om ringen, 1 lm. Fortsätt att virka runt ringen * 2 st, 1 lm* så att det blir 6 st-par. Virka 1 sm och fäst garnet.

Varv 3: (ny färg) fäst garnet i en lm-båge. Virka 3 lm (motsvarar första st), 1 st, 1lm, 2 st. Detta blir första blombladet. Virka sedan 5 blomblad till *2 st, 1 lm, 2 st*

Varv 4: Virka 7 st runt varje lm-båge. Fäst med en sm och fäst garnet.

Varv 5: (ny färg) fäst garnet i ett av blombladen och virka med fm runt hela blomman i varje stolpe. Mellan blombladen vikras en fm ända ner till 3:e varvet. Virka 1 sm och fäst garnet.

Varv 6: (sista färgen) fäst garnet och virka 3 lm (motsvarar en st). Fortsätt sedan att virka st runt hela blomman. På blombaladets mitt virkas 1 lm mellan 2 st det blir hörnet på rutan.



Jag har virkat den Afrikanska blomman i två varianter till.

Den rosa blomman har jag virkat varv 1-5 och det blev en fin blomma utan kanten tycker jag.

Den gula blomman har jag virkar ett annat varv 6 på. Istället för stolpar virkade jag fm i den bakre lm-bågen, fint med en kant som står upp lite.

14 kommentarer:

  1. Superfina! Men vad kan man använda dem till? Förresten tittar du på fotboll???

    SvaraRadera
  2. Hejsan!
    Man kan virka ihop dom som vilka rutor som helst, kudde skulle bli jättefint. Du har helt rätt, jag brukar verkligen inte titta på fotboll men tyckte att matchen igår borde ses, nu i efterhand kunde jag ju lika gärna låtit bli.
    Kram Kusinen K

    SvaraRadera
  3. God morgon! Nu har jag skrivit ut mönstret på dina afrikanska rutor så det blir dagens projekt. Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  4. Vilket bra mönster! Tack. /Tove

    SvaraRadera
  5. Hej! Superfint mönster, men jag funderar lite. På bilderna ovan, visst har du hoppat över varv 3?! /Åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Åsa!
      Varv 3 syns inte så mycket på den färdiga blomman, varv fyra virkas runt 3:an. Men det rosa som sitter fast i det röda är varv 3. Hoppas du förstår hur jag menar. Hälsningar Karin

      Radera
  6. Tack för ett fint gratismönster.

    SvaraRadera
  7. Hej.
    Nu har jag provvirkat Afrikas blomma.Den är ju så fin.Tack för att du lägger ut gratismönster.
    Hälsningar Mona

    SvaraRadera
  8. Hej, nu är jag här igen, o håller med Mona...

    SvaraRadera
  9. Virk- och stickgalen. Tack för mönstret som jag har letat såg en snygg väska med Afrikas blomma får se om jag kan få ihop det.

    SvaraRadera
  10. Den är så fin. . Tack för en bra beskrivning ;-)

    SvaraRadera
  11. Hej ska det inte vara en lm mellan varje blommblad på varv 4 ? Alltså 7 st 1lm 7st 1lm.och så vidare . Nybörjare . Sett olika




    SvaraRadera