fredag 4 januari 2013

Min Napoleontårta Med Hallon, Recept


Igår hade vi ju tårtkalas här och den ena tårtan jag gjorde var en Napoleontårta med hallon. Bra tycker jag för den har ju inga ägg, så jag kan äta en liten bit eller två :) Den andra tårtan på bilden är min schweizernötstårta.

Här är receptet till en längd eller 4 bakelser: 3 tinade smördegsplattor
Fyllning 1: God Hallonsylt ca 1,5 dl.
Fyllning 2: Blanda Vaniljkräm (2 dl kall mjölk och 5 msk marsanpulver, vispas ihop och får bli kallt) och lika mycket ganska hård vispad grädde.
Garnering: Blanda glasyr, 2 dl florsocker, 1,5 msk vatten och 2 msk hallonsylt

Börja med att kavla plattorna så att alla tre får rum bredvid varandra på en plåt blir bra.
Nagga dom och låt vila något.
Grädda sedan i ugnen i 250 grader i 6 minuter. Låt dem kallna.


Bred på rikligt med hallonsylt på bottenplattan.
Lägg sedan på den mellersta smördegsplattan, och bred på fyllning 2.
Lägg sedan på sista plattan på tårtan, med botten uppåt. 
Blanda glasyren och bre på den på toppen.

Tips, använd en vass kniv att skära bitar med :) Lycka till ! 

6 kommentarer:

  1. Vilket bra recept. Det tackar jag för och stoppar in i min matmapp :)

    Kramar Kicki

    ...och du, tack för din fina kommentar hos mig. Värmer gott i själen!

    SvaraRadera
  2. Åh va gott att ställa till med tårtkalas sådär!! Ser jättefint och gott ut!! Kram Sara

    SvaraRadera
  3. Oh la la! Vad gott det där ser ut! Jag har blivit totalt sockerberoende under jul och nyår känner jag. Går igång och blir alldeles galen så fort jag ser något sött. :)

    SvaraRadera
  4. Ser riktigt gott ut!! Mums! ;)
    Kram
    Annlin:s

    SvaraRadera
  5. Hallå !
    Vad roligt att jag kunde göra er sugna på en tårta :) Karin

    SvaraRadera
  6. Åh, så gott och smarrigt! Sparar recept till kommande födelsedag! / Annika

    SvaraRadera