söndag 18 mars 2012

Majsplättar Med Tomatsalsa


Kanske inte en perfekt bild :) men låt inte den skrämma er från att pröva de här goda majsplättarna.
Det här receptet har jag haft länge och från början tror jag att det kommer från en ICA-tidning. Goda och saftiga blir plättarna och med salsan till tycker jag det är jättegott.

3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1,5 dl mjölk
150 g tinade / avrunna majskorn
100 g grovriven ost (präst)
klippt gräslök
salt och peppar efter smak

Arbeta ihop alltihopa till en smet, den blir ganska kladdig. Forma plättar med lite mjölade händer, eller med sked och platta till. Stek dem i stekpanna cirka 2-3 minuter på varje sida, beror ju lite på hur tjocka de är.


TOMATSALSA:
hacka stora två tomater. Blanda tomaterna med 2 tsk ketchup/chilisås i en kastrull och hetta upp. Krydda så det blir lite fart, salt, svartpeppar och lite chili.

Dagens steg: 7205 (får vara nöjd med det en regnig dag)

1 kommentar:

  1. tack för recept har under en tid nu samlat på mig lite vegetariska recet

    gubben klagar men jag har tänkt införa en dag i veckan utan kött eller fisk
    just olika plättar har jag tänkt kan vara bra tillbehör så än en gång tack

    SvaraRadera