fredag 1 juni 2012

SparrisSoppa Med Vin Och Gräslök



Sparris är vårfavorit för mig och oftast brukar jag koka eller steka den lätt med gör även soppa ibland. Så idag har vi ätit sparrissoppa och provade ett nytt recept som fanns i ICA-kuriren nr 19/12 men självklart ändrade jag lite, vinsmaken var för mycke och jag vill ha mer av sparrisens smak istället. Så här gjorde jag soppan. Det blir 4 potionskålar och passar kanske som en förrätt, eller två vanliga potioner om man är hungrig, gott med ett bröd till.

Det här behövs till soppan:
2 knippen sparris
1 gul lök
1 stor vitlöksklyfta
smör att fräsa löken i
1 msk mjöl
1 dl vitt vin
7 dl vatten
1,5 tsk salt
lite nymald svartpeppar
1 nypa socker
2 buljongtärningar (grönsak)
1 dl grädde
1 knippe gräslök

Börja med att skölja sparrisen och ta bort det träiga längst ner. Skär sparrisen i små bitar och lägg knopparna åt sidan (dekoration). Skär gräslöken fint. Hacka löken och fräs den i grytan pressa ner vitlöken mot slutet. Strö över mjölet och rör om. Häll i vatten, vin, lägg ner buljongtärningarna och låt soppan koka upp. Tillsätt sparrisbitarna och hälften av gräslöken i soppan och låt allt koka i 5 minuter, krydda. Ta av kastrullen och mixa soppan slät med mixerstav. Tillsätt grädden och resten av gräslöken och låt soppan bli varm igen. Häll upp i skålar och garnera med sparristopparna. Lycka till!



2 kommentarer:

  1. Den soppan ska vi laga i Skåne! Sparrisen skördar vi i eget land.

    SvaraRadera
  2. Hejsan Kusinen!
    Vad kul, du kommer att gilla soppan. Här blir det sill och färskpotatis idag och rabarberspaj.
    Kram Kusin K

    SvaraRadera