söndag 10 juni 2012

Virkad Ruta Med Stor Blomma och Spetskant

Min ruta nr:8

Idag har jag virkat lite grann och bland annat har jag provat den här rutan, som blir ganska stor 11 x11 cm. Hittade mönstret i en gammal tidning som jag hade i min "spara hög" men det finns säkert flea varianter av rutan på andra ställen. Så här virkade jag rutan:

Börja med att lägga utt 6 lm och slut till en ring med en sm.
Varv 1: virka 16 fm om ringen
Varv 2: 6 lm (motsvarar första stolpen+3 lm), hoppa över en fm och virka en stolpe i nästa, 3 lm, fortsätt så varvet ut. Fäst med en sm det ska vara 8 stolpar i "hjulet".

Varv 3: byt garn till den inre blomman. Virka sedan följande om varje lm-båge *1 fm, 1hst, 5 st, 1hst, 1fm*.  Fäst med en sm det ska vara 8 blomblad.

Varv 4: ny färg till de yttre blombladen. Virka 1 fm om garnlänken mellan två av blombladen, virka sedan 5 fm och fäst dom med en fm vid nästa garnlänk, de 5 fm ska ligga bakom bladet. Fortsätt varvet runt och fäst med en sm.

Varv5: virka sedan så här runt varje lm-båge *1 fm, 1 hst, 6 st, 1 hst, 1 st* tills alla blomblad är klara, fäst med en sm.

Varv 6: byt färg till den yttre spetsen. Börja att virka i ett av blombaden, virka en fm i den 2:st. Virka 6 lm, hoppa över 2 st och virka en fm = ett hörn. Virka sedan 5 lm, virka en fm i den 2:st på nästa blad, 4 lm, hoppa över 2 st och virka en fm, 5 lm och virka en fm i nästa "hörnblad" i den 2:a st. fortsätt sedan mönstret runt hela blomman. Avsluta varvet med en sm.

Varv 7: virka 3 fm (motsvarar 1 st) om en lm-bågen i ett hörn, 3 st, 3 lm, 4 st virkas runt den lm-båden. 3 lm, 1 fm om nästa lm-båge mellan blomblade. 3 lm, 1 fm om nästa lm-båge. 3 lm, 1 fm om nästa lm-båge. Sen är det andra hörnet, 4 st, 3lm, 4 st. Fortsätt mönstret runt och avsluta varvet med en sm.



Dagens steg: 7530 (känns som att det är ett ryggskott på väg och jag som ska städa ur skrivbordet på jobbet i morgon)

3 kommentarer: