onsdag 4 december 2013

Lucka 4, Knutet Armband I En Spiral

Knyta armband tycker jag är kul och i årets julkalender kommer det att vara några olika i ett par luckor. Det första är jättelätt att göra och bli väldigt fin i ett spiralmönster (rundgång), den ser lite avancerat ut.

Gör så här:
Klipp till två trådar i tunt bomullsgarn (tjocklek 8/4). En tråd ska vara den man knyter om och behöver vara 50 cm och den andra tråden som man ska knyta med behöver vara minst 1.5 meter. Knyt ihop trådarna 8-10 cm in eller tejpa fast direkt på bordet om armbandet inte ska knytas på utan bara träs på armen.

Tekniken är halvslag (en vanlig knut alltså) som man knyter åt samma håll hela tiden runt en spänd tråd.
Det som är viktigt när man knyter är att man hela tiden håller den korta tråden man "knyter på" sträckt. Knyt tråden över garnet och dra åt knuten uppåt om man dessutom knyter alla knyter lika hårt blir det ju väldigt snyggt :) Fortsätt att knyta till armbandet är lagom långt.

Jag ser ju ruskigt blek ut men tänkte mig att det kunde vara bra med ett försök på en närbild :)
 Jag brukar göra en knut såhär och bara rulla på armbandet. Men man kan ju även ta en 2 m lång tråd och göra en liten ögla vid 50 cm.

Annars kan man ju göra en lite kortare spiral och använda som en fin snodd.

8 kommentarer:

  1. Visade ditt inlägg för min lilla pyssliga son och han provade direkt. Kul!
    Kram Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul, hoppas det går bra för er, Kram Karin

      Radera
  2. Så fint armband. Blir sugen på att göra ett. Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
  3. jaha ... det där måste provas .... skulle vilja kunna knyta Makramè .. det blir också så fint ....
    ha det bäst .. vi hörs ..

    SvaraRadera
  4. Å vilket bra pysseltips till min lilla A. Nu vet jag vad vi ska göra i helgen! Kram Hannah

    SvaraRadera
  5. va fint..Det är ju makramé:O)

    SvaraRadera
  6. Så fint det är!!!
    Har en liten överraskning till dig! kolla din mejl :)
    Kram Malin

    SvaraRadera