fredag 4 november 2011

Supergod Laxsoppa Med Skaldjur


Här är gårdagens supergoda soppa. Receptet hittade jag i en tidning men det kommer från en bok som heter Lax från vardag till lyx. Vi ändrade lite grann och tyckte den var en kanongod soppa med mycket smak, som gick fort att göra. Receptet är för fyra personer, men vi (två pers) tog mindre lax och mumsade glatt i oss och det troliga är att det är väldigt små fyra personer det handlar om. (mina ändringar i receptet skriver jag i paranteser)

500 g (färsk) laxfile utan skinn
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 purjolök
0,5 g saffran
1 msk smör till stekning (behövs mera)
1 msk fiskfond (2 msk hummerfond på flaska)
2-3 dl vatten (3 dl)
2 dl torrt vitt vin (en liten tetra 2,5 dl)
1 dl kaffegrädde (2 dl mellangrädde)
20 stora skalade räkor (ett gäng färdigskalade frysta)
10 stora tillagade musslor med skal (tog kanske 20 lite mindre)
1 kruka koriander
(salt och cayennpeppar)

Dela laxen i bitar. Skala och finhacka lök, vitlök och strimla purjolök. Fräs all lök och saffran i smör i en gryta/traktörpanna. Tillsätt fiskfond, vatten och vin. Sjud utan lock ca 10 min, smaka av (krydda). Häll i grädde och lägg ner laxen, sjud ca 5 min. Lägg ner räkorna och musslorna och låt dem bli varma utan att koka. Klipp över den färska koriandern.

1 kommentar:

  1. Det såg verkligen gott ut :) Kan bli så att vi provar en soppa i helgen. Hoppas att du har ett bra lov min vän :) Kramar!

    SvaraRadera