måndag 6 januari 2014

Glasstårta I Tre Lager

 Till nyårsmiddagen i år var jag ansvarig för desserten och det blev efter lite fundering en glassig och smaskig glasstårta i tre lager. I botten krämig hallon, i mitten choklad och på toppen en frisk melonglass.

Glasstårtan blev poppis och här är receptet. Glassen gör jag i min glassmaskin. Den tar ganska lång tid att göra för de olika lagren ska stelna innan nästa fylls på, jag började på morgonen dagen innan kvällens middag. Hade glömt det ena kylblocket till glassmaskinen och då tar det ju längre tid för samma block att frysa mellan de olika glassorterna. Använder en stor tårtform som jag klämmer fast ett bakplåtspapper i botten på.

Dag 1 fm : Börja med bottenglassen som är hallon. Gör en sats GLASS efter mitt glassrecept HÄR. Fyll sedan glassen kakformen och skaka till så att det inte blir några fickor. Täck över med folie och ställ i frysen. Den behöver stå i frysen till den har fått en ordentlig hård yta.

Dag 1 kväll: Ställ in frysblocket igen i frysen och se till att det är ordentligt fryst innan chokladglassen ska göras. Då kokas en chokladsås på 1 dl kakao, 2 dl socker, 2 dl vatten, 1 msk vaniljsocker koka ihop detta till en sås ta sedan av plattan och ställ i kallt vattenbad. När såsen sedan är kall men inte trögflytande vispas det ihop med 2 dl grädde. Om det behövs mer kyla låt stå i vattenbad en stund till, smeten måste vara kall innan den töms i glassmaskinen. När glassen är klar, ta fram formen och häll i chokladglassen, in i frysen igen.

Dag 2 morgon: Melonglass, börja med att välja ut en söt melon typ Honung eller Galia. Gröp ur kött och lägg i en sil, finhacka melonkötten och krama ut saften. Ju mindre vätska från melonen ju mindre isig glass. Väg fruktköttet och gör efter samma recept som hallonglassen. När sedan glass är klar häll upp den i formen på chokladglassen.

Nu är det bara att vänta till kvällens middag och serveringen och se hur glassen blev när formens kanter tas bort, ganska spännande. Skär glasstårtan i lagom stora bitar och garnera med tex färska hallon. Jag bakade även avlånga flan till som jag ska på diagonalen vid servering. Ät och njut!


Låter även den här glasstårtan vara mitt bidrag till Söta sakers månads utmaning som är Någonting för alla, jag tolkar det som att i den här glasstårtan finns någonting för alla och tror nog att alla gillar den :) Och den är verkligen värd att göra även om det tar lite lång tid, Lycka till!

6 kommentarer:

  1. Så roligt att du hittade till min nya sida :)
    Oj så gott det såg ut! Glass går alltid hem i den här familjen så det borde jag prova.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Mmm det ser jätte gott ut.....Kram Anette

    SvaraRadera
  3. Jaa det ser verkligen gott ut! Glass gillar jag:)) Kraam Gunilla

    SvaraRadera
  4. Det ser väldigt smaskigt ut.Dottern min brukar göra glass. Jag får sätta henne på att prova det här. Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
  5. Ser ljuvligt god ut. Kramisar Tina

    SvaraRadera