torsdag 23 maj 2013

Mönster Till Grytlapp Med Virkad Snäckor

Här kommer mönstret på min senaste grytlapp som är virkad i bomullsgarn (ljusvekegarn) som passar till virknål 3,5. Tycker att den blev riktigt somrig och fin, kul att virka snäckor även om det var lite knep innan de satt :) Börja med att lägg upp en rosa luftmaskkedja som är delbar med med 6 plus 4. Mönstret virkas med varv 2 och 3, och sen är det bara att virka på till det blir en bra ruta.

Varv 1: (Rosa), 2 st i 4:e lm från virknålen. #hoppa över nästa 2 lm, 1 fm i nästa lm, hoppa över nästa 2 lm # # 5 st i nästa lm, upprepa från # varvet ut. Avsluta sista rapporten vid  # # 3 st i sista lm, vänd. Släpp det rosa garnet och se till så öglan inte löper iväg.

Varv 2: (Lime), Anslut det limefärgade garnet i första m på varvet innan. 1lm, 1 fm i första m, 2 lm # (omslag, dra igenom garnet i nästa m, omslag, dra igenom garnet på 2 öglor på nålen 5 gånger, omslag, dra garnet genom 6 öglor på nålen (= snäcka), 2 lm, 1 fm i nästa st # #. 2 lm, 1 fm i nästa st # # 2 lm, upprepa från # varvet ut. Avsluta sista rapporten vid # # . Släpp det limefärgade garnet och se till så öglan inte löper iväg.

Varv 3: (Rosa) Anslut det rosa garnet i första m på varvet innan, 3 lm (de räknas som första st), 2 st i första fm. # 1 fm i nästa snäcka # # 5 st i nästa fm, upprepa från # varvet ut, men avsluta sista rapporten vid # # 3 st i sista fm. Släpp det rosa garnet.

Kanten: är virkad som varv 3. I hörnen virkas det 5 stolpar och på sidorna virkade jag 4 st i med nedtag på mitten av det rosa, och sedan en fm där limefärgen syns.


Jag har utgått från snäckmönstret  som finns i boken Stora boken om virkning.

2 kommentarer:

  1. Finfina grytlappar!! Jag har inte provat snäckvirkning, men det kanske jag ska ta tag i. Ha en trevlig helg. Kram Anna

    SvaraRadera
  2. Hej jag tittade runt här lite av en händelse och fastnade för vad mycket fint du gjort. Grytlapparna är superfina, inget jag provat men skulle vilja. Så vem vet. Det är många år sen jag virkade nåt "större".
    Hälsningar Marina

    SvaraRadera