lördag 21 juli 2012

Virkad Blomma En Krysantemum


I stora boken om virkning hittade jag den här fina blomman som nästan blev som en liten boll, precis som en riktig krysantemum. Den var jättelätt att virka. Här kommer mönstret.

Börja med att virka 5 lm och slut till en ring.
Varv 1: virka 12 fm i ringen avsluta med en sm.
Varv 2: hela varvet virkas i den främre maskbågen. Virka 7 lm och virka sedan 1 fm i den 2:a maskan från nålen, virka fm tillbaka in till mitten, 1 sm i nästa, upprepa detta varvet runt. Avsluta med en sm. Det blir 12 blomblad.
Varv 3: hela varvet virkas med nedtag i den bakre maskbågen på första varvet. Varvet virkas lika dant som varv 2 men det ska vara 9 lm på blombladen i stället.

5 kommentarer:

  1. Hej Karin och tack för påhälsningen på min blogg. Jag vill gärna prova äggmönstret, har du det här i bloggen kanske. Jag kollar runt. /Cecilia

    SvaraRadera
  2. Hej igen, hittade äggen... och en massa annat jag måste prova, jag kommer nog att hälsa på här ganska ofta! Lägger upp en länk från min blogg om det är OK?

    SvaraRadera
  3. Hej! skulle just skriva att äggen var bland påskgrjerna, kul att du gillade bloggen du är så välkommen. Självklart är det om att du länkar till min blogg, det är bara kul och snällt. Hejsan från Karin

    SvaraRadera
  4. Det var en kul blomma. Jag härmar dig och gör några likadana. Hoppas det är okey. Maria

    SvaraRadera
  5. Javisst, det är bara att virka på, de blir jättfina och samtidigt lite roliga. Karin

    SvaraRadera