lördag 28 januari 2012

Torsk Med Stekt Spenatsås

Äta nyttigt handlar det mycket om för mig och den här rätten ingår helt i det tänket, innehåller nog inte många kalorier alls och är supergod. I och med att jag inte mår på topp och inte riktigt orkar att gå så mycket som jag skulle önska så måste jag tänka extra på maten.

Gör så här: här på bloggen finns ett recep på torsk i paket, gör likadant med fisken men inga grönsaker i paketet. Häll lite olivolja i botten på ett folieark och lägg sedan på ett halv fryst torskblock (per pers) skuret i mindre kuber. Örtsalt och peppar på och sedan in i ugnen 225 grader ca en halvtimme (beroende på om fisken är tinad eller ej).

Stekt Spenatsås: hacka en gul lök och bryn kort i lite olivolja i en stekpanna, häll ner den väl tinade och avrunna spenaten i stekpannan och låt det puttra en stund. Smaka av med örtsalt och vitpeppear. Häll till sist i lite riven ost som får smälta ner i såsen, klart.

Den här såsen gjorde jag ofta förr och åt till pasta vilket är kanongott (nu känns pasta som ett minne blott). Mängden på spenaten får bli efter tycke och smak. Vitlök funkar bra att bryna ner samtidigt som den gula löken och istället för ost kan man ta grädde och då blir ju såsen mer krämig och len i smaken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar